Tyrkerranet

Kystforlaget 2021 Innbundet

Fra slutten av 1500-tallet og framover ble danske og norske sjømenn tatt på havet og solgt på slavemarkedene i Nord-Afrika - spesielt i Algier, den mektigste av de gamle "røverstatene". En del konverterte til islam og ble selv slavejegere. "Tyrkerranet" er bind to i pentalogien om de nordiske slavene i Nord-Afrika, som dekker perioden fram til omkr. 1650. Sentralt i denne utgivelsen er også det nordafrikanske angrepet på Island i 1627 og de ulike livsskjebnene til de 380 innfangede islendingene. Etter to store frikjøp i 1635 og 1645 kom noen få tilbajke. Kong Christian den fjerde var blant dem som lyttet interessert da de løskjøpte fortalte om sine underlige opplevelser blant tyrkere og maurerer i Det osmanske rikets vestligste provins.

Forlag Kystforlaget

Utgivelsesår 2021

Serie Nordiske slaver - afrikanske herrer (2)

Omtalt tid 1500-tallet 1600-tallet

Omtalt sted Marokko Algerie

Slavehandelen på Barbareskkysten i Nord-Afrika var en del av den arabiske slavehandelen, et senter for slavehandel i Middelhavet og en viktig kilde for kristne europeiske slaver til det osmanske rike og Midtøsten fra 1500-tallet til 1800-tallet. århundre. Området «barbareskkysten» omfattet Marokko og det osmanske Nord-Afrika (nå Algerie, Tunisia og Libya), som i dette tidsrommet formelt var underordnet det osmanske rike, men som i realiteten var uavhengige stater. Slavehandelen ble hovedsakelig håndtert av barbareskpiratene, som angrep ikke-muslimske skip i Middelhavet og foretok landhugg langs ikke-muslimske kyster i Sør- og Vest-Europa fra Italia og opp til Island. Den kanskje mest kjente av disse raidene var Turkraidet på Island i 1627 (Tyrkjaránið).

Nord-Afrika hadde allerede i antikken vært et senter for slavehandel. På slutten av 1400-tallet begynte imidlertid en ny storhetstid for regionens slavehandel. På dette tidspunkt var området fylt med fattige muslimske og jødiske flyktninger fra Castillas forening av Spania mens det osmanske rike tok over området som ble et senter for piratvirksomhet mot Spania. På midten av 1600-tallet tok også piratene i Tripoli, Alger og Tunis kontroll over området fra det osmanske riket.

Ifølge islam hadde ikke muslimer lov til å bli tatt til slaver, mens det var legitimt å slavebinde ikke-muslimer. Slaveriet i Midtøsten var derfor avhengig av import av slaver fra den ikke-muslimske verden, og barbareskpiratene fokuserte på å fange innkristne europeere (saqaliba). Frem til begynnelsen av 1800-tallet var Middelhavet under konstant trussel fra de barbareskpiratene, og mange europeiske stater betalte jevnlig avgifter til piratene for å hindre at skipene deres ble angrepet. ...........
Ref. Wikipedia

At en muslimsk slaveeier i Algier, i samarbeid med jødiske mellommenn, kunne få de katolske myndighetene i Livorno til å holde (norske/danske) protestantiske eks-slaver fengslet i påvente av en pengeutbetaling for fangenes frikjøp, er for øvrig en ganske kuriøs tverreligiøs finansiell konstellasjon fra Algiers gullalder, som helt har gått under våre dagers forskerradar.