Tungtvannssabotasjen

kampen om atombomben 1942-1944

antisabotasje 1944-1945

Nova 2012 Innbundet

Forfatteren var med i kompani Linge, og en av lederne for Vemork-aksjonen under andre verdenskrig. I boka forteller han blant annet om sin egen bakgrunn, om opptakten til krigen, og om opplæringen i Kompani Linge i Storbritannia. Boka gir en detaljert skildring av Vemark-aksjonen i februar 1943, om ulike operasjoner, og om kappløpet om atombomben. Siste del handler om Operasjon Sunshine, en hittil ukjent del av norsk krigshistorie.

NÆRMERE MIDNATT DEN 18. OKTOBER 1942 lander fire mann i fallskjerm i Songadalen på Hardangervidda. Dette er forpartiet for en britisk operasjon som skal ødelegge tungtvannsanlegget på Vemork -av vitalbetydning for den tyske krigsmaktens arbeid med å fremstille atombomben. I denne dramatiske og spennende beretningen opplever vi den britiske katastrofen, livet på vidda, kulda, sulten, ventingen og kameratskapet som sveiser de fem karene sammen. Forfatteren, en av lederne for Vemorkaksjonen, gir også interessante glimt fra opplæringen i Kompani Linge i Storbritannia, samt "Operasjon Sunshine", en side ved norsk krigs historie som få kjenner til, nemlig tiltakene som ble satt i verk for å beskytte kraftverk og industri mot tysk ødeleggelse når krigen går mot slutten.

Forlag Nova

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Jens Anton Poulsson

Boken gav meg både spenning dramatikk og forståelse av hva tungtvannssabotasjen innebar for verdenmakten

Gjør det du det du mener er riktig hva det enn måtte være og du vil sjelden ta feil.Problemet blir dermed redusert til å fastlå hva som er riktig og ikke hva du helst vil gjøre.

• "Theta Theta - et blad fra motstandskampens historie 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "En snikskytters dagbok - Vassili Zaitsev og slaget om Stalingrad" av Vassili Zaitsev
  • "Do svidanija - på gjensyn! - dokumentarberetninger om sovjetiske krigsfanger" av Magne Haugland
  • "Milorg D13 i kamp - episoder fra det hemmelige militære motstandsarbeidet i Oslo og omegn under okkupasjonen nedtegnet etter Milorg-rapporter og personlige beretninger" av Andreas Hauge
  • "Raidet mot Stordø Kisgruber" av Arnfinn Haga
  • "Ensom krig mot Gestapo" av Olav Skogen
  • "General Carl Gustav Fleischer - storhet og fall" av Torkel Hovland
  • "Martin Linge, min morfar - familieroman med fotografier" av Espen Haavardsholm
  • "Kampen om tungtvannet" av Knut Haukelid
  • "Bak rapportene - ny rapport fra "Nr. 24" i Kompani Linge" av Gunnar Sønsteby
  • "Rød August - den virkelige historien om partisanenes skjebne" av Alf R. Jacobsen
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen