Tomrom

mammas rare ord

av (forfatter) og Gabriela Zofia Gucwa (illustratør).

BoD - Books on Demand 2023 Heftet

Tomrom handler om en gutt som heter Edvin. Han har en livlig fantasi, og han har ofte mange tanker i hodet. Han lurer på hvorfor ting er som de er, og hvordan ting fungerer. Denne dagen blir han introdusert for mammas uttrykk tomrom. Det er ikke alltid lett for en 3. klassing å forstå voksnes ord og uttrykk. Mammaen tar han med på en visuell reise for at Edvin skal lære mer om følelser, på en lettfattelig og søt måte.

Forlag BoD - Books on Demand

Utgivelsesår 2023

Bok mottatt fra forfatter for å lese og anmelde.
Jeg har lest denne boka av forfatter @brimibok. Boka er den første av det jeg har forstått skal bli flere bøker som skal forklare vanskelige voksne ord for barn. I denne boka er det ordet «tomrom» som forklares. Boka er retta mot aldersgruppa 6-9 år. Den er ikke veldig lang, så en som har lært seg å lese kan nok klare å lese alene, men tenker likevel den er best å lese sammen med en voksen så man kan filosofere og snakke litt sammen om teksten underveis. Det er lenge sia jeg hadde barn i denne alderen, men jeg tenker at innholdet passer godt til aldersgruppa. Det snakkes om litt vanskelige ting, noe jeg tenker er realistisk at barn opplever i virkeligheten, samtidig som det er skrevet slik at det gir en god forklaring og ikke vil virke skummelt. Fint språk i boka, fine illustrasjoner. Jeg tenker dette er en fin måte for foreldre å lære barnet sitt om ulike uttrykk og hva det uttrykket betyr i virkeligheten, uten å måtte finne ordene for det sjøl. Det er også en del etikk og moral i teksten; hvordan man skal behandle hverandre og hjelpe de som har det vondt inni seg. Flott konsept å skrive dette for barn!