Tommy og Elefanten ; Karius og Baktus ; Ole Jakob på bytur ; Da Per var ku

av (forfatter), Thorbjørn Egner (forfatter), Thorbjørn Egner (oppleser), Christian Hartmann (komponist) og NRK (utgiver).

Barneselskapet 2005 CD

Tommy og elefanten: I Paddeborg by bor det en gutt som heter Tommy. En dag Tommy er ute i båten sin og fisker, faller en mann i sjøen. Tommy redder ham fra å drukne, og som takk gir den rike mannen han elefanten Augustus i belønning. Karius og Baktus: Historien om de to små fyrene Karius og Baktus kjenner vi alle. De bor i et hull i tanna til Jens. De hakker og banker hele dagen, for at huset deres skal bli stort og flott. Men en dag kommer den forferdelige tannbørsten. Ole Jakob på bytur: Ole Jakob er en and som bor på en gård på landet, og der trives han godt. Men Ole Jakob har hørt at i byen skal det være enda bedre enn på landet. Og tidlig en morgen drar han av gårde. Da Per var ku: Per har vært på landet en hel sommer, sammen med alle dyrene på gården til onkel Jens og tante Louise. Der har han fått mange, gode venner. Den siste natten han sover der, drømmer Per at han er en ku.

Vi fortsetter suksessen med å børste støv av arkivmateriale fra Barnetimen, og utgir en ny lydbok av og med Thorbjørn Egner i samarbeid med Egner-familien. Den er på 2 CD-er og inneholder Karius & Baktus, Tommy & Elefanten, Anne og Ole Jakob på bytur, og Da Per var ku. I tillegg har vi med utvalgte illustrasjoner fra Egner-familiens private arkiv. Karius og Baktus: Det var en gang en gutt som het Jens. I en av tennene sine hadde Jens et hull, og der bodde to små fyrer som het Karius og Baktus. Og begge to levde av sånt som var søtt og godt, og det fikk de nok av. De trallet og sang, og hakket og banket i tanna for å gjøre huset sitt stort og romslig. Tommy og Elefanten: I Paddeborg by bodde en gutt som het Tommy. En dag Tommy var ute i båten sin og fisket, falt en mann i sjøen. Tommy reddet ham fra å drukne, og som takk ville den rike mannen gi Tommy en belønning. Elefanten Augustus. Anne og Ole Jakob på bytur: Ole Jakob var en and som bodde på en gård på landet, og der trivdes han godt. Men Ole Jakob hadde hørt at i byen - der skulle det være enda bedre enn på landet. Og tidlig en morgen labbet han av gårde. Da Per var ku: Per hadde vært på landet en hel sommer, sammen med alle dyrene på gården til onkel Jens og tante Louise. Der hadde han fått mange, gode venner, og den siste natten han sov der, drømte Per at han var en ku.

Forlag Barneselskapet

Utgivelsesår 2005