Vredens dag

Aschehoug 2001 Innbundet

28. desember 1699. Den unge nordmannen Petter Hortten og hans danske læremester Thomas av Boueberge er på vei til Ribe i Danmark for å feire nyttår da de blir overrasket av en voldsom snøstorm. De må søke ly i en tilfeldig kro, og umiddelbart etter deres ankomst, blir en av gjestene på kroen funnet død i snøen. Thomas finner dødsfallet mistenkelig, og med vitenskapsmannens systematiske tålmodighet, begynner han å stille spørsmål og søke svar. Dette er den første boka om professor Thomas av Boueberge fra København og hans norske assistent, Petter Hortten.

Kurt Aust (1955) er født og oppvokst i Danmark. Han bosatte seg i Vestfold i 1982. Vredens dag som er hans debutroman, er en spennende historisk kriminalroman, og samtidig en intelligent og levende beskrivelse av 1600-tallsmenneskets tanker omkring dommedagsprofetier, tro og overtro, matematikk, filosofi og datidens nyvinninger. Datoen er 28. desember 1699. Et nytt sekel står for døren. Den unge nordmannen Petter Hortten og hans danske læremester, professor Thomas av Boueberge, er på vei til Ribe i Danmark for å feire nyttår. Men de to blir overrasket av en voldsom snøstorm og må søke ly i en tilfeldig kro. Umiddelbart etter deres ankomst blir en av gjestene på kroen funnet død i snøen. Thomas finner dødsfallet mistenkelig, og med vitenskapsmannens systematiske tålmodighet begynner han å stille spørsmål og søke svar, men folk på kroen synes motvillige til å ville hjelpe ham. Stormen tiltar, og ingen av de ni menneskene på kroen kan komme derifra. Ikke alle gjør det heller.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203183959

EAN 9788203183959

Serier Maxi-bok Thomas av Boueberge og Petter Hortten (1)

Genre Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Danmark

Tildelt litteraturpris Aschehougs debutantpris 1999 Aschehougs debutantstipend 1999

Disse bøkene til Aust er så rørende anderledes enn resten av sjngeren, litt omstyendelige, litt "skrullete" med 1600tallets forklaringer og tanker- Jeg draes med bak i historien og århundredene samtidig som plottet er der og snirkler seg til løsning av alle løse tråder -Herlig og koselig

Jeg får ikke tak på disse bøkene av Kurt Aust. Vet jeg har prøvd før og gitt opp. Synd, for jeg liker historie.

Ble skuffet, men tror det var pga Radioteaterets dramatisering og ikke forfatterens litterære prestasjon. Ønsker å lese boka for å se om jeg vil like den bedre...

Krim er stort sett ikke så fristende å lese, bortsett hvis det handler fra tidligere tider. Da blir det så mye mer spennende

Bøker vi leser fra og med oktober 2012

Avtalte bøker høst 2012 og vår 2013 - riktig rekkefølge

bøker som skal leses i bokklubben 2012 / 2013

Skjønnlitteratur satt i historiske omgivelser. Fra romaner satt til eldre historiske omgivelser (f.eks. Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson satt til Middelalderen), til nyere historiske omgivelser (f.eks. Anne Karin Elstads slektskrønike "Folket på Innhaug" satt til 1800-tallet, og Erling Pedersens slektskrønike om Anna og Johan satt til 1900-tallet).

• "Hjemsøkt - nest etter Gud" av Kurt Aust
  • "Kongefrykt - nest etter Gud" av Kurt Aust