To Minutters Stilhed

Gyldendal Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Format Paperback

Det finnes gull i hverdagshistorier også. Disse nesten tidløse, realistiske novellene tar for seg tilsynelatende vanlige livskriser i oppveksten og voksenlivet: Pubertetskvaler, forelskelse og samlivsbrudd ved død og skilsmisse. Men de er svært godt fortalt. Usikkerhet og undring utgjør den psykologiske rammen.

Konteksten er ellers Danmark i mellomkrigstiden, men bare i sluttnovellen griper ytre begivenheter inn i handlingen: Utbruddet av 2. verdenskrig. Boka ble opprinnelig utgitt 1944. I min utgave fra 1964 har Jørn Vosmar skrevet et opplysende etterord.

Vi så alle avisene gå vekk fra kiosken på to ben og spredtes til begge sider, vuggende hvite aviser. [. . .] Vi så en grøn omnibuss full av utfoldede aviser på bakperrongen. Vi så politibetjenten løfte sin stav og stanse strømmen av vandrende aviser. Vi så ham senke staven og slippe avisene igjennom (Min oversettelse).