Tid for helvete

dikt i utvalg

av (forfatter), Terje Dragseth (redaktør) og Terje Dragseth (gjendikter).

Tiden 2004 Innbundet

Forfatterens poesi og viteskaplige arbeider undersøker begge den paradoksale naturen ved menneskelige utrykk og følelser, og i diktene finner vi en poet som er på vakt mot de dagligdagse og automatiserte uttrykksmåtene. Diktene er tatt fra The poems of Laura Riding, 1938.

Bemerkelsesverdig og kompromissløs poesi. Tid for helvete av Laura Riding Jackson inneholder dikt fra en sjelden og autoritær stemme.Terje Dragseth står bak denne første norske gjendiktningen. Laura Riding Jackson ble født i New York i 1901. Hennes første dikt ble publisert i 1923 og hun publiserte flere samlinger fram til 1939. Da forkastet hun poesiens mulighet for å framstille mening, til fordel for å undersøke språket vitenskaplig og publiserte bl a Rational Meaning: A New Foundation for the Definition of Wordsi 1997. Riding Jacksons poesi og vitenskapelige arbeider undersøker den paradoksale naturen ved menneskelige utrykk og følelser, og i diktene finner vi en poet som er på vakt mot de daglidagse og automatiserte uttrykksmåtene. Etter at Jackson tok avstand fra all lyrikk etter 1939, ba hun om å få dette offentliggjort i sitt testamente, og derfor kan man - på kolofonsidene til samtlige utgivelser av hennes tidlige bøker - lese følgende: In conformity with the author’s wish, her Board of Literary Management asks us to record that, in 1941, Laura (Riding) Jackson renounced, on grounds of linguistic principle, the writing of poetry: she had come to hold that “poetry obstructs general attainment to something better in our linguistic way-of-life than we have..Riding har en autoritet i den lyriske stemmen som gjør henne til en bemerkelsesverdig poet. Hun døde i 1991.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2004

Hjelpes jeg har slitt for å komme meg igjennom denne lille diktsamlingen på 50 sider! Denne ga meg dessverre INGENTING!!

Som ingenting - en likhet uten gjenkjennelse.

• "Etterlatt - dikt og prosa i utvalg" av Paul Celan
  • "Atlas over fjerne øyer - femogfemti øyer jeg aldri har vært på og aldri kommer til" av Judith Schalansky
  • "Drømmen og hjulet" av Jens Bjørneboe
  • "Uroens bok - av Bernardo Soares" av Fernando Pessoa