Tid for å ta farvel

av (forfatter) og Ida Lindøe (forfatter).

Wigestrand 2005 Innbundet

Rigmor Lindøe får kreftdiagnosen ved juletider 2003. I denne boken forteller ektemannen og datteren sine historier om sykdomsperioden. Det handler om deres måte å leve med og gjennom sykdommen på, om den sykes reaksjoner og væremåte, lidelser og heroisme, om familie, venner og kollegers nærvær, om angst og frykt, savn og tap, sorg og sinne, og avmakt.

Fra å være en på alle måter vital og aktiv kvinne, får Rigmor Lindøe kreftdiagnosen ved juletider 2003. Hun dør sommeren 2004. Boka handler om sykehistorien hennes og sykdomsutviklingen, og er i all hovedsak registrerende og nakent fortalt av pasientens ektefelle John Ove Lindøe og deres yngste datter Ida. Boka handler om forfatternes måter å leve med og igjennom sykdommen på, om den sykes reaksjoner og væremåter, lidelser og heroisme, om familie, venner og kollegers nærvær underveis, om angst og frykt, savn og tap, sorg og sinne, om avmakt. Om at når ett familiemedlem er sykt, er alle pasienter. Den døden vi alle vet lever i oss hele tiden, som er en del av livet og derfor ikke daglig framme i bevisstheten, blir med ett slag dødsens viktig for Rigmor Lindøe og hennes familie. Enkeltpersonene og den døende kommer leseren nær: Den må ha et hjerte av stein som ikke beveges. Helse- og omsorgsvesenet med sine ansatte, mennesker og aktører kommer en også nær. Her vil alle røres og berøres.

Forlag Wigestrand

Utgivelsesår 2005

Genre Personlige beretninger

Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att det var livet.