The world according to Bob

2013 Heftet

'Since Bob has appeared, I've made huge strides in my life. For more than a decade I was a homeless drug addict. I was lost to the world and had forgotten what was important in life. Now I've got myself back on my two feet, but as I put the past behind me, I'm still stepping unsteadily into the future. I still need help in the right direction. Bob is always there to offer guidance and friendship.' James and his street cat Bob have been on a remarkable journey together. In the years since their story ended in the bestselling A STREET CAT NAMED BOB James, with Bob's help, has begun to find his way back to the real world. Almost every day, Bob provides moments of intelligence, bravery and humour, at the same time opening his human friend's eyes to important truths about friendship, loyalty, trust - and the meaning of happiness. In the continuing tale of their life together James shows the many ways in which Bob has been his protector and guardian angel through times of illness, hardship, even life-threatening danger. As they high five together for their crowds of admirers, James knows that the tricks he's taught Bob are nothing compared to the lessons he's learnt from his street-wise cat.

Utgivelsesår 2013

Serie Gatekatten Bob (2)

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted London

Omtalt person James Bowen

smelter helt over Bob jeg, herlig rørende bok om katten Bob og kompisen James.

Etter å ha lest denne fortsettelsen er jeg fremdeles like begeistret over katten Bobs magiske påvirkning på mennesket James. Slik som James og Bob trenger hverandre, så drister jeg meg til å påstå at verden også trenger dem og deres historie.
Den minner oss om at livene til hver og en av oss er så forskjellige, og at alle har vi noe å lære av andres opplevelser, både for å utvikle respekt og empati.
På et lett forståelig og usminket språk får vi et innblikk i både gleder og utfordringer dette nye livet innebærer for James og hans firbente livredder.
Leseren får innblikk i James og hans indre og ytre bestrebelser for å klare hverdagen, og hvordan Bob er delaktig i denne prosessen, som motivator og omsorgskrever.
En hjertevarmer av en bok som anbefales som koselig høstlesning, mens mørket banker lett på ruta utenfor og sofakroken roper etter selskap.
Terningkast 5, ikke for språklige, sjeldne fioler, men for undringen, ettertanken og det gripende i det faktum at kjærligheten er størst av alt.

Jeg ble nesten litt rørt jeg, Bob er virkelig en fantastisk katt, og Bowen er så heldig som har han! Jeg misunner ham nesten!!!

Jeg liker Bob og jeg liker James. Jeg heier på dem. En herlig blanding av humor, alvor, livet på det tøffeste og masse kjærlighet.

En bok som detaljert beskriver en narkomans hverdag

En følelsesladd bok som får en til å gå inn i livet til en som er på vei ut av rusen, med god hjelp fra den unike katten Bob som kom inn i livet til David i forrige bok.

Jeg visste godt at jeg var heldig også på et dypere plan. Et gammelt ordtak sier at en klok mann sørger ikke over det han mangler, men er takknemlig for de godene han har.

Jeg var over 30 år gammel. De aller fleste menn på min alder hadde jobb og bil, hus og pensjonsforsikring, kanskje til og med en kone og et par barn. Jeg hadde ingen av delene. På en måte ønsket jeg meg det heller ikke, når sant skal sies. Men jeg lengtet etter tryggheten som fulgte med noen av disse tingene. Jeg var inderlig lei av å være på gata uten fast arbeid. Og jeg var inderlig lei av å bli ydmyket av folk som manglet enhver forståelse - og noen ganger også medfølelse - for det livet jeg var nødt til å leve.

Ansvaret for å passe Bob hadde til de grader vært en positiv kraft i livet mitt, men jeg måtte skjerpe meg for å leve opp til det. Han var ingen deltidsjobb der jeg kunne stemple inn når jeg var i humør til det.

Hvis man kunne krysse menneske med katt, ville det forbedre mennesket, men forringe katten.
( Sitat Mark Twain)

Det er ikke ofte man ser rødgule katter på sykkel i full fart nedover en bakke.

Bøker jeg har lest

• "En gave fra Bob" av James Bowen
  • "Da Fraser møtte Billy - den hjemløse katten som forandret livet til en liten gutt" av Louise Booth
  • "Petter uteligger - en fortelling fra gata" av Petter Nyquist
  • "Kranvriderne" av Karin Brunk Holmqvist
  • "Knut - nobody's baby" av Unni Lindell
  • "Mannen og katten - en kjærlighetshistorie" av Nils Uddenberg
  • "Julens ni liv" av Florence McNicoll
  • "Høyt henger de og søte er de" av Karin Brunk Holmqvist
  • "Ikke si det til noen - historien om et barn, ei bygd og en ordfører" av Jon Gangdal
  • "Ved stupet - roman" av Lori Lansens
  • "På ferie med pappa" av Dora Heldt