The Time Machine

av (forfatter) og Serdar Gökmen (illustratør).

Ren Kitap 2019 Pocketbok

Forlag Ren Kitap

Utgivelsesår 2019

Format Pocketbok

Fin fremtidsfilosofi fra Wells i 1895. Veldig lettlest lektyre.

«The Time Traveller» reiser i tid og forteller om erfaringene sine. Hele boken handler om en tidsreise til år 802 701 hvor hovedpersonen utforsker og kontemplerer omgivelsene sine.

Boken fanget oppmerksomheten min, og er den type bok som kan leses gjennom uten opphold. Klimakset var noe labert for mine forventninger; med Wells sitt forfatterskap kunne han i teorien enkelt ha strukket denne historien til 300+ sider, med flere hendelsesrike øyeblikk for leserne.

Det er en bok med smålige eventyrpreg, en bok skrevet med handlinger for et yngre publikum, men med ordene og tankene til den voksne generasjonen. Politiske og filosofiske tanker gjennomsyrer teksten, men ikke så mye at det vil kjede den eventyrsøkende leseren.

Utgaven jeg leste var en 2019-utgitt bok fra et tyrkisk forlag. Det var et par skrivefeil og en del formatteringsfeil som ødela litt av flyten fra side til side, men det påvirker ikke terningkastet mitt nevneverdig i dette tilfellet.

Terningkast: 4.