The Spring of Kasper Meier

Little, Brown Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Little, Brown

Format Hardcover

Jeg ble først interessert i Tyskland i perioden rett etter andre verdenskrig etter å ha lest den fantastiske The Aftermath, eller Etter ildstormen som den heter på norsk, av Rhidian Brook.

Mens The Aftermath hadde handling fra Hamburg er handlingen i denne boka satt til Berlin og den er i motsetning til Brooks bok er dette en krim/mysterium. Kasper Meier forsøker i perioden rett etter andre verdenskrig å holde liv i sin gamle, syke far og skjule sin homofile legning, for som han selv sier, "selv om krigen er slutt hater alle forsatt de homofile". En dag banker en ung kvinne på døra hans og ber han finne en britisk pilot for henne. Når Kasper nekter å hjelpe henne begynner han å motta truende brev. Samtidig begynner soldater som har vært sammen med tyske kvinner å bli drept.

Jeg er ikke så glad i krimbøker og satte ikke så stor pris på den delen av historien som nok mange andre vil gjøre, men en minst like stor del av boka går med til å beskrive dagliglivet i Berlin i etterkrigstiden. For alle som er glad i Berlin var det spennende å lese beskrivelsene av det utbombede byen. Det er også mye om hvordan folk overlever ved å bytte seg til det de trenger og om svartebørsen der alt fra skokrem til penicillin omsettes med sigaretter som bealingsmiddel.

Jeg anbefaler denne først og fremst på grunn av beskrivelsene av dagliglivet i Berlin i 1946, men andre vil som sagt kunne glede seg mer over krimelementene enn det jeg gjorde. Boka har fått gode omtaler og ble tatt ut til både Waterstones Book Club og BBC Radio 2 Book Club.

Jeg har gode erfaringer med å kjøpe bøker anbefalt i Waterstone's Book Club tidligere.

Romaner med en årstid i tittelen