The Normans

From Raiders to Kings

Crux Publishing 2014 Kindle Edition

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Crux Publishing

Utgivelsesår 2014

Format Kindle Edition

Norman Centuries
A Norman History Podcast
En faktaserie av: Lars Brownworth
Utgitt av: Lars Brownworth (2009-2013,normancenturies.com), podcast mp3-format 6:00'03'' 406,1Mb
(english review at the end)

Etter å ha lest "The Normans : From Raiders to Kings" ønsket jeg å repetere i et annet format. Noen sa at podcasten gikk mer i dybden. Det er jeg ikke enig i, den er veldig lik, men trekker noen ganger frem andre og mer fengende anekdoter. (Se forøvrig min bokanmeldelse av eboken "The Normans : From Raiders to Kings" bakerst i anmeldelsen.)
I denne utgaven er Lars Brownsworth mer nøye med å tidfeste hendelsene og de store linjene er lettere å følge.
Med en liten endring av kapittelrekkefølgen har han gjort meg nysgjerrig Bohemondrekkens endelik.

Podcasten er fengende om en gjeng oppkomlinger man har hørt lite om. Selv om de nådde toppen av maktens tinder og har hatt stor innvirkning på Europas historie har de blitt fortrengt fra historien og er i dag kommet i skyggen av mindre aktører i verdenshistorien.

Lars Brownworth har en hyggelig og levende stemme som jeg gjerne hører på igjen. Nå har jeg startet på hans forrige podcast: "12 Byzantine Rulers : The History of The Byzantine Empire"

5 av 5 stjerner * * *
..............................................
..............................................
The Normans
From Raiders to Kings
En faktabok av: Lars Brownsworth
Utgitt av: Crux Publishing (2014-01-03, UK), Kindle Edition 210pages 2695Kb
ISBN: 9781909979031

Et spennende sammendrag av historien til røverne som kommer nordfra og kjemper seg til mektige kongeriker. De setter standarder for rettigheter og lover vi følger i dag, bekjemper føydalmakten, og klatrer til tops i europeisk adel innen få generasjoner

Jeg ønsker å lære mer om det tidlige nordens kultur og påvirkning i samtiden.
Gjennom denne boken får vi et lettfattelig og godt overblikk over normannernes glemte betydning i europeisk historie. Vilhelms erobring av England er godt kjent. Dannelsen av kongeriket på Siciliene og bragdene dens store menn sto for innen statsdannelse, krigsmakt og diplomati er derimot nesten glemt.
I "The Normans : From Raiders to Kings" blir bakgrunnen for normannernes makt og politiske innflytelse levende beskrevet. Merkelig nok er mange av deres dåder glemt, selv om både deres krigsmakt og list er beryktet. De erobret Sicilia og den Tunisiske kysten fra tyrkerne før korstogene begynte. De lå i stadig krig med og mot det Bysantiske riket. For den romerske pavenmakten var de viktige støttspillere, og tvang noen paver i kne. Under de tidlige korstogene tok de riker i Lilleasia som ikke alle falt for muslimenes overmakt. Frederik II, Keiser av det Tysk-Romerske riket med hovedsete i Palermo, ble bannlyst av paven og førte det lille fredelige femte korstog til Jerusalem. Der ble han fredelig kronet til konge av Jerusalem etter forhandlinger med Sultanen.
Det Sicilianske riket imponerer.
Lars Brownworth nevner Roger II av sicilias lovsamling og hans krav om at også adelen følger den. Jeg savner en diskusjon om dannelsen av lovsamlinger i norden med de normanniske på Sicilia og i England.

Jeg mottok denne boken gjennom LibraryThing.com sitt «Early Reviewers» program.
5 av 5 stjerner * * *