The Glory Boys

Hodder Paperback 2014 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Hodder Paperback

Utgivelsesår 2014

Format Paperback

I Glory boys er du tilbake på 70 tallet. Boka åpner med en mislykket ferd av tre arabiske terrorister gjennom Nord Frankrike, som egentlig var på vei til Storbritannia for å utføre et attentat. Fransk politi og Israelsk etterretning klarer å ta dem unntatt en, Famy. Han fortsetter for å utføre oppdraget likevel. Målet er en Israelsk nukleær vitenskaper som skal holde foredrag i London. Etterretningen i Storbritannia har en anelse at det kommer til å skje noe i forbindelse med besøket, men det eneste de foreløpig har var noen korte telefonsamtaler mellom en kjent Provisional IRA man og en ambassade fra Midtøsten i London. IRA mannen, McCoy, er kontaktpersonen for araberen som skal forsyne han med våpen og slikt for å få jobben gjort. Med alt for lite tid igjen før vitenskapsmannen ankommer, tyr Britisk etterretning til nokså desperate midler, nemlig etterretningsoffiser Jimmy. Han er en utmerket "tracker", så lenge han er edru. Da er jakten på terroristene på Britisk jord i gang.
Glory boys er fra 1976 og det kjennes når man leser det. Her er det ingen heseblesende forfølgelser, skyte-episoder eller slåsskamper mellom supermennesker som er blitt vanlig for bøker i denne genren. Det er derimot en nøyaktig og solid historie som gjengir traust etterretningsarbeid for å fange to terrorister som kan gjømme seg i storbyens anonymitet.
Boka er veldig sterk på karakterbygging og dynamikken mellom Famy og McCoy er herlig og gjennomtenkt.
Dette er et bra håndverk av en forfatter som virkelig kan skrive. Skrivestilen rik men det er ikke lagt opp til at du suser gjennom kapitlene. Seymour gir deg med Glory Boys en herlig (nostalgisk) jakt på terrorister gjennom Londons gråe gater på 70-tallet. Minner litt om en tidlig Jack Higgens, men da rikere i atmosfære og språk. Kommer nok til å lese flere bøker av han. En sterk 5-er!