The Complete Peanuts 1950-1952 (Vol. 1) (The Complete Peanuts)

av (forfatter), Garrison Keillor (introduction) og Seth (designer).

Fantagraphics 2004 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Fantagraphics

Utgivelsesår 2004

Format Hardcover

Peanuts, eller Knøttene som serien heter på norsk, er jo en fantastisk tegneserie med sin sjarmerende og smarte humor. Som tittelen antyder så samler denne boken de første stripene til serien, tegnet i 1950 til 1952. Dette er den spede begynnelsen til Charlie Brown (Baltus Brun på norsk) og Snoopy. Tegningene er litt annerledes, og det føles litt merkelig til å begynne med, men snart finner man den velkjente humoren og kan bare kose seg. Særlig Snoopy er veldig ulik den Snoopy vi alle kjenner i dag. Schroeder starter som en baby, men vokser sakte til og finner pianoet sitt. VI får se persongalleriet sakte men sikkert vokse frem. I tillegg er det en biografi om Charles M. Schulz og et omfattende intervju med ham fra 1987. Så her får man masse god tegneseriehumor pluss mye interessant stoff om tegneserelegenden Schulz. Jeg ble overrasket over å lære at han hatet tittelen på serien. Navnet på serien ble trumpet igjennom av redaktøren i avisen som først kjøpte den. Han fikk seg aldri til å si at han tegnet Peanuts, men sa heller at han tegnet serien med Snoopy og Charlie Brown. Han hatet også at serien som oftest ble betegnet som en tegneserie for barn, da han selv tegnet den for voksne. Jeg er veldig glad i slike "samlede verker"-utgivelser og synes Fantagraphics har laget en veldig bra bokserie. Dette er historiske tegneserier som alle respektable samlere burde ha i bokhyllen sin. Gleder meg til å ta fatt på 53-årgangen.