The Blindfold

Poseidon Press 1992 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Poseidon Press

Utgivelsesår 1992

Format Hardcover

Velskrevet, men til tider krevende. Hovedpersonen Iris Vegan i Siri Hustvedts debutbok har norsk-amerikanske aner fra det trygge (?) Midt-Vesten. I boka studerer hun i Manhattans krevende akademiske sentrum, Columbia University. De fire kapitlene tar for seg fire episoder hvor Iris utfordres med hensyn til identitet, studier, arbeid og ikke minst relasjoner til menn, både yngre og eldre.

Bindet for øynene dukker først opp konkret i det siste kapitlet, men er dekkende også for resten av boka. Den vakre, flinke Iris møter bisarre situasjoner og personer hun aldri får helt grep på, men som rokker ved eget selvbilde. Selv navnet hennes settes i spill slik at hun til tider kaller seg enten «Davidsen» eller «Klaus». Problemene forsterkes ved tilbakevende mangel på mat og pengeproblemer. Et lite hint til Hamsun her? (Boka finnes i norsk oversettelse).

I've come to believe there is no genuine language of love, only sounds.

My mother' trunks smelled of wet wool and lavender. It took me a long time to realize what the odor was, but then I identified it, and I remembered events I had forgotten. (Hustvedts «Iris» bruker atskillig lenger tid på å knytte smak og lukt til bestemte minner enn madelenkakespiseren M. hos Proust i På sporet av den tapte tid.)

Distortion is part of desire. We always change the things we want.