The Assassin from Stavanger

iUniverse, Inc. 2006 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag iUniverse, Inc.

Utgivelsesår 2006

Format Paperback

Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg kjøpte denne boka, men litt av grunnen var vel at jeg følte at jeg trengte lese noe "nytt"; brukte søkeordet "Stavanger" på Amazon og denne dukket opp.

Det er helt sikkert folks om kommer til å like den, men det var absolutt ikke noe bok for meg. Sliter med å komme meg igjennom den, men leses skal den! Har nå kun noen få kaptiler igjen, så nærmer seg. Føler likevel jeg har lest nok til å kunne avsi min dom.

Boka er treig! Første halvdel brukes på å bygge opp persongalleriet. Og litt på samme måte som Da Vinci-koden, følte jeg det ikke skjedde noe som helst før halvveis uti boka, etter at vi ble presentert for det mystiske/okkulte "brorskapet".

I tillegg bør leser ha en ting klart for seg. Personen som har skrevet boka er amerikaner. Han forstår tydeligvis ikke hva erkebritisk er, og har helt klart aldri vært i Stavanger i løpet av sitt liv. De to dektektivene oppfører seg som amerikanere - forfatteren har bare lagt på litt alkohol på puben for å få dem til å virke britiske. Måten den vest-europeiske levemåten blir framstilt på er meget negative, og jeg kan med hånden på hjertet si at forfatteren nok er republikaner.

Hele boka er egentlig et godt eksempel på hvorfor du ikke bør gjøre research på nettet. Vi som er kjent i London ser flere små glipper, og for å være ærlig, må forfatteren ha forvekslet Stavanger og Geiranger.

Er du på jakt etter seriøsitet, hold deg borte fra boka! Men som sagt, sikkert et par som vil like den også!

Tillegg: Forfatter har heller ikke fått med seg at Shepherd's Pie er en middagsrett og ikke et bakverk, og tror at Land Rover er en sedan - blander han med Rover 75? Og hvorfor skulle en minister blir kjørt rundt i en Rover 75? Englands svar på Hyundai?