Sykdomslære

indremedisin, kirurgi og anestesi

av (forfatter), Sverre Erik Kjeldsen (forfatter), Baard Ingvaldsen (forfatter), Trond Buanes (forfatter), Olav Røise (forfatter) og Kari C. Toverud (illustratør).

Gyldendal akademisk 2019 E-bok

Boken har en praktisk profil og beskriver medisinfaget slik det praktiseres hver dag ved landets fremste akuttsykehus, Oslo universitetssykehus, Ullevål.

I denne 3. utgaven har vi bevisst hevet nivået slik at denne pensumklassikeren for sykepleierstudenter nå også er svært godt egnet som innføringsbok for medisinstudenter, så vel som for sykepleiere i praksis.
Denne utgaven har fått en mer inngående presentasjon av de sentrale somatiske fagområdene indremedisin, kirurgi og anestesiologi, enn i tidligere utgaver av boken.
Dette gjelder blant annet de sentrale delene innen akutt- og intensivmedisin og onkologisk samhandling ved kirurgisk behandling av kreft. Intensivdelen er utvidet og det er føyd til et nytt kapittel om akuttmedisin. Nevrologi og inflammatoriske revmatiske sykdommer er også omtalt i egne kapitler. Vi har forenklet språket, slik at stoffet skal være tilgjengelig for alle bokens målgrupper. Nødvendige faguttrykk og fremmedord er forklart i egen utvidet ordliste.
Pedagogisk er boken forbedret med utvidet bruk av sykehistorier, flere nye figurer med tilhørende sykehistorier og spørsmål med svar.
Forfatterne og deres medarbeidere er blant de fremste på sine områder og har lang og bred klinisk erfaring. De har også det til felles at de alltid har prioritert undervisning som en viktig del av sin utøvelse av akademisk medisin.

Forlag Gyldendal akademisk

• "Illustrert farmakologi - bind 1" av Terje Simonsen
  • "Klinisk sykepleie 2" av Dag-Gunnar Stubberud
  • "Klinisk sykepleie 1" av Dag-Gunnar Stubberud
  • "Mellommenneskelige forhold i sykepleie" av Joyce Travelbee
  • "Fra kaos mot samling, mestring og helhet - psykiatrisk sykepleie til psykotiske mennesker" av Liv Strand
  • "Menneskekroppen - fysiologi og anatomi" av Olav Sand
  • "Psykologi og psykiske lidelser" av Kjell Magne Håkonsen
  • "Kommunikasjon i relasjoner - personorientering, samhandling, etikk" av Hilde Eide
  • "Helt - ikke stykkevis og delt - psykiatrisk sykepleie og psykisk helse" av Jan Kåre Hummelvoll
  • "Gullkorn fra pasientjournalen - morsomme sitater fra pasientjournaler og resepter" av Morten P. Oksvold
  • "Skjelettet er et stativ som man kan henge fra seg kroppen på" av Unni Lindell