Sykdomslære

indremedisin, kirurgi og anestesi

av (forfatter), Sverre Erik Kjeldsen (forfatter), Baard Ingvaldsen (forfatter), Trond Buanes (forfatter), Olav Røise (forfatter) og Kari C. Toverud (illustratør).

Gyldendal akademisk 2009 Innbundet

Boka tar for seg sykdomslære, skader og ulykker og anestesi, overvåkning og intensivmedisin. Boka er ment for sykepleiestudenter og sykepleiere i praksis, men også andre grupper helsepersonell vil ha glede av og nytte av boka. Har ordforklaringer og stikkordregister.

Sykdomslære er et gjennomarbeidet verk som gir deg et godt innblikk i fagfeltet.

Bokens innledende del omhandler historikk om indremedisin, kirurgi og anestesi, og generelt om sykdommer. Boken har tre hoveddeler: Sykdomslære, Skader og ulykker, Anestesi, overvåking og intensivmedisin. Mange kliniske eksempler bidrar til å knytte det teoretiske stoffet til praksissituasjonen. Gode ordforklaringer gjør det lettere å forstå og å lære den medisinske terminologien. Gode kasuistikker med refleksjonsspørsmål hjelper studenten til å knytte det teoretiske fagstoffet opp mot den praktiske hverdagen. En oversiktlig innholdsfortegnelse og et fyldig stikkordregister gjør det enkelt å orientere seg i boka.

Forlag Gyldendal akademisk

• "Illustrert farmakologi - bind 1" av Terje Simonsen
  • "Klinisk sykepleie 2" av Dag-Gunnar Stubberud
  • "Klinisk sykepleie 1" av Dag-Gunnar Stubberud
  • "Mellommenneskelige forhold i sykepleie" av Joyce Travelbee
  • "Fra kaos mot samling, mestring og helhet - psykiatrisk sykepleie til psykotiske mennesker" av Liv Strand
  • "Menneskekroppen - fysiologi og anatomi" av Olav Sand
  • "Psykologi og psykiske lidelser" av Kjell Magne Håkonsen
  • "Kommunikasjon i relasjoner - personorientering, samhandling, etikk" av Hilde Eide
  • "Helt - ikke stykkevis og delt - psykiatrisk sykepleie og psykisk helse" av Jan Kåre Hummelvoll
  • "Gullkorn fra pasientjournalen - morsomme sitater fra pasientjournaler og resepter" av Morten P. Oksvold
  • "Skjelettet er et stativ som man kan henge fra seg kroppen på" av Unni Lindell