Stjerna fra øst

jomfru Maja på taigaen

av (forfatter) og Małgorzata Piotrowska (illustratør).

Verbum 2002 Innbundet

En fabel om jomfru Maja og Ongen, lagt til et vinterlig landskap i nord. Med atten nyskrevne sanger til russiske folketoner. Selve fabelen er på bokmål, mens sangene er på nynorsk.

Forlag Verbum

Utgivelsesår 2002

Genre Religiøs litteratur

Språk Bokmål Nynorsk

For Gud er alt mulig, svarte det, du skal få en sønn. Han skal bli konge, og hans kongerike har ingen ende. For hans rike er i menneskens hjerter.

Jeg ser inn i gløden og tenker på ilden vi bærer. Ilden - fra himmelen som lyn, fra jordas hjerte som brennende stein. Og vi fanger den, temmer den, bærer den med oss som et speilbilde av ilden i vårt eget hjerte.

Lyset fra Jomfru Maria og ongen får meg til å se langt utover den mørke hula. Lyset. Lyset fra Jomfru Maria og ongen får meg til å se langt utover den mørke hula. I dette lyset ser jeg viljen og håpet gjennom alle tider. Det er i dette trassige lyset all verdens frihet stråler ut.