Omtale fra forlaget
Denne boka gir en innføring i barn og unges liv og utvikling i det moderne samfunnet. Det vises til sammenhengen mellom barns utvikling, familiens muligheter til å dekke barns behov og samfunnsmessige endringer. Noen barn mestrer ikke de krav og forventninger som stilles til dem. Forfatteren beskriver grunnlaget for valg av strategi, tiltak og metode i sosialpedagogisk arbeid. Boka gir en kort historisk oversikt over sammenhengen mellom samfunn, barndom og barneomsorg. Sosialpedagogikkens faglige røtter, grunnlagstenkning og utvikling er tilbakevendende tema i boka. Sosialpedagogisk forståelse i forhold til begrepene oppvekstmiljø, sosial integrering, normalisering og myndiggjøring blir grundig beskrevet. Avslutningsvis gjør forfatteren greie for sosialpedagogisk kompetanse. Sosialpedagogikk - grunnlagstenkning, kunnskap og refleksjon retter seg mot studenter som utdanner seg til barnevernspedagoger, og studenter som studerer pedagogikk, spesialpedagogikk, sosialpedagogikk eller vernepleie. Boka kan brukes på etter- og videreutdanninger. Den inneholder mange refleksjonsoppgaver og gir dermed store muligheter til studentaktive læringsformer. Per-Åge Gjertsen er cand.polit. og førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, avdeling for lærerutdanning og tolketjeneste. Han har undervist i 10 år ved avdeling for helse- og sosialfag, barnevernspedagogutdanningen. Gjertsen har sosialpedagogisk praksis fra skole, psykiatri, fengselsvesen og kriminalomsorg.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2003
Format Heftet
ISBN13 9788276748932
EAN 9788276748932
Språk Bokmål
Sider 265
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket