Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken gir studenter bred kunnskap innen sosialpedagogisk forståelseskunnskap og handlingskunnskap. Det er lagt vekt på metodisk handling i tillegg til forståelse og refleksjon, og sammenhengen mellom disse begrepene er sentral. Boken tar også for seg metodisk sosialpedagogisk arbeid med barn, og med grupper av barn. Den er skrevet for studenter på bachelornivå innen barnevern, vernepleie og lærerutdanning, samt studenter som studerer sosialpedagogikk, pedagogikk og spesialpedagogikk. Boken kan også brukes på masterutdanninger og etter- og videreutdanninger innen lærerutdanning og innen helse- og sosialfagene. Med oppgaver. Har litteraturliste og register.
Omtale fra forlaget
Boka består av ti kapitler og gir studenter bred sosialpedagogisk forståelseskunnskap og handlingskunnskap. På det første området handler dette om historiske røtter, utviklingslinjer og grunnlagstenkning innen sosialpedagogikken. Videre beskrives oppvekstmiljø, sosial inkludering, normalisering og myndiggjøring som sentrale områder for sosialpedagogisk forståelse. Sosialpedagogisk metodisk arbeid blir grundig belyst med utgangspunkt i praktiske situasjoner der utsatte barn opptrer som enkeltpersoner og i gruppe. Mens den forrige utgaven la vekt på forståelse og refleksjon, legger denne reviderte utgaven vekt på metodisk handling i tillegg. Sammenhengen mellom de tre begrepene i undertittelen forståelse, handling og refleksjon er sentral. Det er to nye kapitler i boka, «Metodisk sosialpedagogisk arbeid med barn» og «Metodisk sosialpedagogisk arbeid med grupper av barn». De andre kapitlene er fornyet og ajourført med ny kunnskap. Boka retter seg mot studenter på bachelornivå innen barnevern, vernepleie og lærerutdanning og studenter som studerer sosialpedagogikk, pedagogikk og spesialpedagogikk. Boka kan brukes på masterutdanninger og etter- videreutdanninger innen helse- og sosialfagene og innen lærerutdanning. Alle kapitlene inneholder mange refleksjonsoppgaver som gir gode muligheter til studentaktive læringsformer. Per-Åge Gjertsen er cand.polit. og førstelektor. Han har siden 1993 vært tilsatt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og har undervist ved avdeling for helse- og sosialfag og avdeling for lærer- og tolkeutdanning. Gjertsen underviser nå på bachelornivå i barnevern og på videreutdanning ved program for barnevernpedagogutdanning. Han har sosialpedagogisk praksis fra skole, psykisk helsevern, fengselsvesen og kriminalomsorg.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788245010114
EAN 9788245010114
Språk Bokmål
Sider 320
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket