Sosial kompetanse og problematferd i skolen

av (forfatter).

Gyldendal akademisk 2009 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.67 (3 terningkast.)

14 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka presenter den kunnskapen vi i dag har om problematferd i skolen. Forfatteren klargjør omfanget av problemet, og drøfter hvordan slik atferd kan forstås, og hvordan en kan utvikle hensiktsmessig forståelse av problematferd for å kunne sette i verk mest mulig effektivt tiltak i skolen. Han belyser temaet fra både skole-, klasse- og elevnivå. Forfatteren viser hvordan innsikt om sosial kompetanse kan brukes til beste for den enkelte elev og hele klassen. Boka henvender seg til lærere og studenter i lærerutdanning, pedagogikk og psykologi, men også andre yrkesgrupper og foreldre kan ha nytte av boken. Har litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Hva er atferdsproblemer og sosial kompetanse blant barn og unge? Hvilke muligheter har man i arbeidet med å skape et godt læringsmiljø for alle elever . også de vanskeligste? Denne boka kombinerer et problem- og ressursorientert perspektiv for å forklare hvordan barn og unges sosiale tilpasning påvirkes av sosiale ferdigheter og problematferd.Sosial kompetanse blir spesielt trukket fram, enten det dreier seg om lærerens ferdigheter i undervisnings- og læringsledelse, elevers sosiale og skolefaglige ferdigheter eller foreldrenes oppdragelsesferdigheter. Boka presenterer et alternativt perspektiv på elevproblemer i skolen, og viser hvordan man kan styrke elevenes selvregulering gjennom sosial læring og positiv atferdsstøtte.Denne andre utgaven av boka presenterer relevant nyere forskning om barns atferdsutvikling, både norsk og internasjonal, som er viktig for det praktiske arbeidet i skolen . både på skole-, klasse- og elevnivå. Boka er betydelig oppdatert og har blant annet fått nye kapitler om alvorlige atferdsproblemer og om kartlegging og risikovurdering. Lovende tiltak som bygger på forskning, systematisk kunnskap og erfaring, gjennomgås også.Boka henvender seg til lærere og andre ansatte i skolen, til studenter i lærerutdanning, pedagogikk og psykologi. Andre yrkesgrupper og foreldre som vil holde seg oppdatert, vil finne mye interessant og praktisk anvendbar innsikt.

Denne boken har tatt over: ISBN: 9788205480858

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2009

Format Heftet

ISBN13 9788205391765

EAN 9788205391765

Språk Bokmål

Sider 278

Utgave 2

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 2 1 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

14 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket

Du vil kanskje også like

  • "Innføring i spesialpedagogikk" av Anne-Lise Rygvold
  • "Spesialpedagogikk" av Edvard Befring
  • "To eller flere - basiskunnskaper i gruppepsykologi" av Peik Gjøsund
  • "Kan de ikke bare ta seg sammen - om barn og unge med ADHD og Tourettes syndrom" av Lisbeth Iglum Rønhovde
  • "Kan læring planlegges? - arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor? : skrevet mot LK06: læreplan for kunnskapsløftet" av Britt Ulstrup Engelsen
  • "Elevens verden - innføring i pedagogisk psykologi" av Gunn Imsen
  • "Ole Aleksander på flyttefot" av Anne-Cath. Vestly
  • "God natt, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Heng i, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Teskjekjerringa" av Alf Prøysen
  • "Du er en luring, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Jul i Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren
Alle bokanbefalinger for dette verket