Sosedi 1

øvingsbok

begynnerkurs i russisk

av (forfatter), Tatiana Bräger (forfatter) og Olga V. Skalepova (illustratør).

Fagbokforlaget 2000 Heftet

Hver leksjon i øvingsboken er inndelt i skriftlige og muntlige øvinger som gir en viss trening i det viktigste språkstoffet i hver leksjon. Lærerverket er først og fremst beregnet på russisk i videregående skole, men egner seg også for begynnerkurs på høgskole- og universitetsnivå og for kveldskurs. Verket er spesielt utarbeidet for nybegynnere med norsk som morsmål.

Dette er øvingsboken til første bind av Sosedi (naboer), som er et læreverk i tre bind. Verket er først og fremst beregnet på russisk C-språk i videregående skole, men egner seg også for begynnerkurs på høgskole- og universitetsnivå og for kveldskurs. Verket er utarbeidet spesielt for nybegynnere med norsk som morsmål.

Handlingen er lagt til Russland, og vi treffer norske studenter som får russiske venner og opplever russisk dagligliv og kultur.

Hver leksjon i denne øvingsboken er inndelt i skriftlige og muntlige øvinger som gir en viss trening i det viktigste språkstoffet i hver leksjon. Innholdet i øvingene har tilknytning til historien i læreboken. Alle muntlige øvinger er lest inn på lydfiler (ligger i nettressurs) og lagt opp slik at de egner seg både til felles bruk i klassen, til trening i språklaboratorium og til individuelt arbeid.

For hvert årstrinn hører det med
· en lærebok med tekster, sanger og dikt, grammatikkforklaringer og kulturkunnskap
· en øvingsbok med varierte øvinger til skriftlig og muntlig trening
· lydfiler med lydstoff som tekster, sanger og øvinger til bruk i klassen og til individuelt arbeid
· lærerveiledning med fasit til de skriftlige øvingene

Marit Bjerkeng er førstelektor i russisk ved Høgskolen i Finnmark. Tatiana Bräger er lærer i russisk ved Det Statlige Pomoruniversitet i Arkhangelsk.

Forlag Fagbokforlaget

• "Snorre Sturlasons kongesagaer" av Snorre Sturlason
  • "Idioten" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Onkel Toms hytte, eller Livet blant de elendige" av Harriet Beecher Stowe
  • "Karius og Baktus" av Thorbjørn Egner
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Mesteren og Margarita" av Michail Bulgakov