Sommerdalen

Bladkompaniet 2016 Heftet

Ylva bestemmer seg for å forsøke å hjelpe foreldrene en siste gang, men en advarsel får henne til å forstå at det kan koste henne dyrt.
-Min kjære datter, ta deg i akt!
Ylva åpnet munnen for å svare, men fikk ikke frem en lyd. Aldri før hadde hun sett Salemone så strålende klart for seg i noe annet syn.
-Det du gjør, kan få ugjenkallelige følger, fortsatte Salemone. stemmen var mer insisterende nå.
-Jeg vet det, for jeg har selv påkalt de gamle gudene.
-Men for å redde livet til... Edith og Ingvar, hvisket Ylva hest. - Jeg er villig til å gjøre hva det skulle være!
Forfatterinfo: Ida S. Skjelbakken (f. 1979) er både forfatter og illustratør. Krøniken om Ylva Alm er hennes første romanserie, og hun illustrere selv bøkene sine. Ida er født i Norge, men hun har bodd både i Sverige, Italia, Tyskland og USA. 10 prosent av forfatterens inntekt går til et veldedig formål.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 2016

Serie Krøniken om Ylva Alm (25)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-1750

Omtalt sted Østlandet

Etter nå å ha lest denne ferdig kan jeg trygt si at dette har blitt en stor favoritt! Krøniken om Ylva Alm har alt av hva jeg mener er en knakanes god serie!

Handlingen er svært fengende med elementer av mystikk, kjærlighet, familie, reiser og et driv uten like. Jeg har aldri opplevd å være så tilstede, og med et dypt ønske om å hoppe inn i boka og bli en del av den.
Karakterer og miljø er så godt beskrevet at man er flue på veggen, og dette gjør serien til noe unikt. Om jeg hadde hatt terningkast hadde dette vært en klar 6'er!
Ikke bare er stemningen fanget på forsidene, men også i teksten. Noe som gjør at den skiller seg veldig ut i mengden. Det blir en helhet, noe som jeg liker veldig godt.

Det er mange spennende karakterer som man fort blir glad i. Men den som virkelig fascinerer meg er Salemone. Det er noe fandenivoldsk over henne, hun er lojal og gjør alt for de hun er glad i. Minner meg litt om en annen yndlingskarakter jeg har. Men hun er også bare Salemone, en egen karakter som jeg gjerne skulle lest mer om!
Kjærlighetshistorien om Ylva og Aksel er vakker, og med noen tvister og løsninger som er geniale.
Beskrivelser og dialoger flyter godt, noe som gjør bøkene til en drøm å lese.
Det er også mye tematikk som blir tatt opp i løpet av serien, som homofili, slaver, fattigdom, hekseforfølgelse, skole, mødrehjem, dyremishandling, psykopater, pedofili, incest og hysteria. Dette gir serien en dybde som gjør den ekstra leseverdig. Tematikken er så fint flettet inn i handlingen at jeg flere steder måtte stoppe opp å tenke: Her lærte jeg nettopp masse!
Jeg lærte også mye om bruken av symbolisme, og betydningen av de. Det med symbolisme er et spennende tema, og her er det en naturlig del av handlingen.

Jeg var spent på om den holdt det den lovet meg, svar på alle uløste tvister og spørsmål. Det gjorde den. En verdig avslutning på en fantastisk serie i siste bok!

Mål: 100 bøker - oppnåd 30. mai (Lest 2019 - del I)
Nytt mål: 170 (200) bøker

• "Vinterstorm" av Ida S. Skjelbakken