Snør det utenfor vinduet ditt også?

Wigestrand 2009 Innbundet

Denne boken handler om et kjærlighetsforhold mellom en ung, uerfaren kvinne og en mange år eldre mann som har barn fra tidligere forpliktelser. Gjennom hennes ord følger vi forholdets utvikling og kollaps.

"Snør det utenfor vinduet ditt også?" er en episodisk roman om et kjærlighetsforhold, inngått mellom to mennesker på ulike premisser. Hun, ung og uerfaren, og han, mange år eldre med barn fra tidligere forhold og forpliktelser. Gjennom hennes ord tar vi del i forholdets utvikling og kollaps. Forfatter Anita Arildsdatter Pedersen, født 1972, er fra Tysfjord kommune i Nordland, nå bor hun i Sandnes i Rogaland. Hun er utdannet litteraturviter og har vært elev ved forfatterstudiet i Tromsø. Anita Arildsdatter Pedersen debuterte med romanen "Max" i 1997 og ga i 2008 ut prosadiktsamlingen "Ein morgon vaknar eg ved Egearhavet".

Forlag Wigestrand

Utgivelsesår 2009

Historien er ikke særlig original: En ung og klengete kvinne og student innleder til en eldre mann. Hun studerer kunsthistorie. Han underviser i statsvitenskap. Han er en dannet og kultivert damenes Jens med flere mislykkede forhold og ekteskap bak seg. Hun på side har inntil nylig bodd hjemme hos moren. Han søker et ukomplisert forhold mens han venter på at seperasjonen fra ekskona skal gå over til skilsmisse. Hun har aldri hatt et seriøst forhold (mye på grunn av morens lite positive syn på menn), men er fast bestemt på å endre på det. Med ham.

At jeg anbefaler «Snør det utenfor vinduet ditt også», skyldes ene og alene at jeg ble så imponert over måten Arildsdatter Pedersen har lagt opp fellen sin, før hun overrumpler leseren med et sjokkerende gløtt til et forstyrret sinn.

Terningkast: 4

Les mer her: skriv lenkebeskrivelse her

• "Ein morgon vaknar eg ved Egearhavet - prosadikt" av Anita Arildsdatter Pedersen
  • "Max" av Anita Pedersen
  • "Den hesten er av snø - dikt" av Juliane Rui