Snö kan brinna

av (forfatter) og Katarina Lundgren-Hugg (oppleser).

ELIB Strömmande E-ljudbok

Forlag ELIB

Format Strömmande E-ljudbok

Språk Svenska

Så här skriver biblioteket om boken:
Snö kan brinna handlar om fyra unga vänner som har gruppförlovat sig och bor tillsammans i ett kollektiv i 70-talets Umeå. De växer, mognar, odlar giftfritt och spelar folkmusik tillsammans. Demonstrationer, fester och kärleksproblem avlöser varandra, livet är en revolution och ingen anar att två av dem inte har mer än några år kvar i livet. Huvudpersonerna beskrivs med stor ömhet och med massor av humor, musiken är den genomgående röda tråden. Katarina Mazetti är en rapp och vass samtidsskildrare som med en stor portion humor skriver om allvarliga företeelser. Hennes roman Grabben i graven bredvid har sålts i 450 000 exemplar i Sverige och har en stor läsekrets från USA till Vietnam, från Kina till Frankrike, där hennes böcker sålts i 1,3 miljoner exemplar. [Elib]

Jag är lite yngre än karaktärerna i boken, men studsade till när motorsågsmassakern nämndes i samma sammanhang som exorsisten. Det är ca sex år mellan dessa filmerna så där hade Mazetti en minneskollaps. Dålig research!
Efter det började hjärnan att registrera fler tidsmässiga "fel" tills jag somnade ifrån högläsningen i datorn. Nu när jag vaknade och skriver detta får jag en annan syn på det. Det står inte att det är en historisk roman utan en roman... Så nu ska jag lyssna vidare utan att sitta med rödpennan i näven!

Det gick sådär... Väntade på att mazettis glödande penna skulle vakna, men det fortsatte vara en sömnig bok med konstiga missar i tidsåtergivningar. Ska hon skriva så trist och oengagerat kan hon ägna sig åt att skriva på facebook.