Sneen var ren

Cappelen Damm 2022 Heftet

Oslo, februar 1942: Med politiminister Jonas Lie og Quislings NS-regime som truende skygger i bakgrunnen, kjemper førstebetjent Engly Martinsen mot tiden for å løse sin hittil største drapssak. Advokaten og NS-politikeren Jens Otto Helmersen ble funnet skutt og drept inne i sin egen hytte, men sneen rundt hytten var ren og urørt. Hvordan kunne drapet bli utført på den måten - og hvem kan ha begått det? Advokat Helmersen har etterlatt seg to voksne døtre, en ung elskerinne, en fraskilt kone og et nyskrevet testamente med oppsiktsvekkende innhold. Skal drapsmotivet søkes innenfor offerets nærmeste krets, i okkupasjonstidens harde politiske motsetninger - eller i uklare hendelser fra offerets fortid? Martinsen forsøker å ivareta sin rolle som upartisk politietterforsker, men utsettes for et økende politisk krysspress. Samtidig må han uroe seg både for sin unge assistents nazistiske sympatier og for situasjonen til sine tre voksne barn. Etterforskningen skal snart gi ham flere nye etiske dilemmaer ... Sneen var ren er første bok ut i en ny serie fra Hans Olav Lahlum, med handling fra Oslo under andre verdenskrig. Her veves historiske krimmysterier sammen med skjebnen til en politisk splittet familie.

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788202749156