Slik at mennesker blir glade

historien om Jon Gjedebo, skoletaperen som ble oljegründer og milliardær

Wigestrand 2012 Innbundet

.Ikkje oppflytt i 3. real på grunn av ringe resultat i skriftlege fag., sto det i Jon Gjedebos karakterbok. Dermed fikk den uregjerlige 16-åringen det formelle stempelet som skoletaper. Foreldrene tok affære umiddelbart og sendte ham via psykolog til pensjonatskole på Østlandet. Det ble begynnelsen på en snuoperasjon nesten uten sidestykke. .Slik at mennesker blir glade. beskriver hvorledes Jon Gjedebo via etableringen av Hitec blir en av landets mest suksessrike oppfinnere og oljegründere. Boka forteller historien om skoletaperen og ugangskråken som revolusjonerte oljeboringen til havs og ble milliardær. Arnt Even Bøe har arbeidet som journalist i hele sitt yrkesaktive liv, de siste 20 årene som oljemedarbeider, kommentator og lederskribent i Stavanger Aftenblad. Han jobber nå som frilansjournalist, forfatter og foredragsholder.

Forlag Wigestrand

Omtalt person Jon Gjedebo

Overfor venner hadde rasjonelle Jon i mange diskusjoner lenge hevdet at døden var den naturligste ting i verden, noe vi alle bare måtte lære oss å ta som en del av livet. Når gamle foreldre dør, var det derfor ikke sorg, men takknemlighet og gode minner som burde være den mest naturlige reaksjonen, mente Jon. Inntil han mistet sin far. Og fortalte vennene at sorgen og savnet gikk mye hardere inn på han enn han noen gang hadde forestilt seg.