Skysug

Kolofon 2016 Innbundet

Fanget i ei ekstrem tordensky suges jeg oppover med tjuetre meter i
sekundet. Svære hagl treffer paraglideren i en syndflod av skarpe
smell, jeg frykter den hvert øyeblikk skal spjæres. Kulda river i
kinnene og pusten går anstrengt, lungene hungrer etter oksygen
i stadig tynnere luft. Den grå skymassen gir ingen referanse-
punkter, det er som å være levende begravd. Fly-
instrumentet viser at 6000 m.o.h. passeres.
Med denne hastigheten vil jeg om knappe
to minutter nå 8000 og gli inn i en
dødelig søvn. Alt håp er ute. Ikke
helt uventet er paragliding, min
store lidenskap, i ferd med å ta
livet av meg. Kun tidspunktet overrumpler,
slik det ofte gjør. Døden kommer sjelden beleilig.

Frode Halse (f.1954) er fra Mosjøen, anestesi-sykepleier, og en meget aktiv paragliderpilot.

Hans tjueseks år hengende i tynne liner under en nylonduk har avstedkommet mange bragder, og nær-døden-opplevelser. Her utleverer han, ærlig og brutalt, sitt paraglidingliv. Kler av våghalsen.

Følg pilotens krumspring gjennom oppvekst, krigssoner og til dels hasardiøs paragliding.

Den rikt illustrerte spenningsboka er myntet på «alle», og gir på kjøpet en grundig innføring i paragliding.

Forfatteren har en stor produksjon av artikler i norske og internasjonale flymagasin. Denne unike selvbiografien er hans første bokutgivelse.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2016

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Frode Halse

Denne boken om paragliding er velskrevet, underholdende, morsom og spennende. Forfatteren, som er en av PG-pionerene i Norge, ser tilbake på nesten 30 år med luftige opplevelser og grensesprengende flyging. Vi får blant annet ta del i den første topplandingen på Galdhøpiggen, den første krysningen av Sognefjellet og er med når barrierene 100 km og 150 km brytes i Norge.

Halse skriver så levende at man føler man er med ham på de mange turene under skyene. Selv om kjærligheten for flygingen skinner klart igjennom, er det på ingen måte et utelukkende rosenrødt bilde som males. Forfatteren deler også raust av sine mindre hyggelige opplevelser. Vi får være med ham på en vill ferd 6000 meter opp i en tordensky, og holder pusten når han flyr ut fra start uten å ha festet lårstroppene.

Halse er ærlig på risikoen og flaksens rolle, og forklarer hvorfor disse faktorene selv med lang erfaring og høy kompetanse ikke kan elimineres. Dette er forfriskende i en tid hvor det generelt sett snakkes høyest om de gode prestasjonene, og hvor hylekoret (i sosiale medier) står klar til filleriste stakkaren som har gjort en feil. Dette fører til at mange hendelser feies under teppet, i stedet for å komme frem i lyset der alle kan dra lærdom av dem. Men sin åpenhet og ærlighet går Halse foran som et godt eksempel. Kanskje kan det bidra til å motvirke trenden?

Piloter på alle nivåer vil ha mye å lære av denne boken. Selv om den (foreløpig) ikke er på pensum til nybegynnerkurset, burde den leses av absolutt alle som befinner seg i det luftige element, eller som drømmer om det. Boken anbefales varmt!