Skyggebarnet

av (forfatter) og Truls Kopperud (oversetter).

Cappelen 2000 Innbundet

Juli 1914. Første verdenskrig er like om hjørnet og fjorten år gamle Alix Gregory er på ferie i Frankrike sammen med den velstående Lanchbury-familien. Hele familien er på landtur da toåringen Charlie forsvinner. Det var Alix som hadde ansvaret for å se etter ham. Med ett slag blir den glade sorgløse jentas liv forandret. Hun får skylden for tragedien som får en hel familien til å gå i oppløsning. Etter krigen forsøker Alix å starte på nytt. Gjennom ekteskapet og sønnen Rory, finner hun ro og lykke, men møtet med brødrene Derry og Jonathan Fox skal bringe kjærlighet inn i livet hennes. Likevel hjemsøkes hun av tanken på det som skjedde med den vesle fetteren. Og når en ny krig nærmer seg åpnes gamle sår. Kommer Alix noensinne til å få vite hva som skjedde med Charles?

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788202191061

EAN 9788202191061

Omtalt tid 1900-1945

Dette er en utrolig god bok. jeg kom over denne helt tilfeldig for mange år siden, fikk den som en hurtigsvarspremie. Og er fremdeles overrasket at dette aldri ble en bestselger. Det er samme sjanger som bla. Kate Morton og Katherine Webb sine bøker, ihvertfall sånn delvis. Mulig denne boken kom ut for tidlig i Norge, før denne sjangeren hadde slått an? Uansett er den en bok jeg varmt kan anbefale - du kommer garantert ikke til å angre ( sett at du liker denne sjangeren da såklart)

Fann boka på NLM gjenbruk. Greit å gje den eit forsøk tenkte eg i og med at den kosta 10 kr.
Må seie eg er litt imponert over korleis det heile tida er nye "mysterium" som avløysar det førre, samstundes som alt verkar svært naturleg.
Altså, etter å ha lese dei første hundre sidene, føler ein at ein har fått svar på mykje ein lurte på og difor kan leggje boka frå seg. Men så har det jo kome så mykje anna at ein les vidare.
Ikkje drivende spanande, men godt skrive. Anbefalast

En kan plukke opp bruddstykkene og starte på nytt og gjøre noe godt ut av livet.

Helvete inntreffer når alt en kjenner til, alt som er kjent og kjært, blir tatt fra en.

Når vanværen preger min ferd, og jeg føler menneskers spott, er der kun jeg som begråter, den skjebne som jeg har fått.

Jeg har aldri ment at kjærligheten forutsetter at en røper alle sine hemmeligheter.

• "Karusell ; Hjertets utsikt" av Rosamunde Pilcher
  • "Rachels hemmelighet" av Judith Lennox