Skulle du komme tilbake

Oktober 2001 Heftet

Anna Stinas forhenværende mann, Ivar, forsvinner, og hun reiser til huset og bygda hun forlot for ni år siden. Der treffer hun Iben, som var leieboer hos Ivar da han forsvant. Mellom de to kvinnene vokser det frem et vennskap, som gir liv til fortellinger om dem selv og Ivar; Iben vet noe om Ivar som Anna Stina ikke vet.

Når Anna Stinas forhenværende mann forsvinner sporløst, må hun dra tilbake til huset og bygda hun forlot for ni år siden. Der treffer hun den yngre kvinnen Iben, som var leieboer hos Ivar da han forsvant. Gradvis overvinner de to kvinnene mistroen til hverandre, og et vennskap vokser frem, som gir nytt liv ikke bare til en hage, men også til fortellinger om dem selv og om Ivar.
Iben har tilbrakt mange år på reise og hun er full av historier om fremmede landskap, mennesker og myter. Men hun vet også noe om Ivar som Anna Stina ikke vet.
Skulle du komme tilbake handler om hjemkomst og oppbrudd, og lengselen ut som ikke alltid lar seg skille fra lengselen hjem. Romanen fletter de tre karakterenes stemmer sammen, og fanger det vare ved vennskap så vel som det voldsomme ved kjærlighet og svik.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2001

Serie Oktober paperback

Han kjenner trærne, han frykter ikke de dype granskogene, føler seg ikke bortkommen i de glisne furumoene. Han kan stryke et tre over barken og si hvordan det ser ut inni, han kan sikte seg oppover stammen, og vite hvilke sorger som har blåst forbi, år etter år, og vridd grenene ut av ledd.
Om hundre år er allting glemt, sa mamma.
Alle disse løgnene vi lever med. Om hundre år husker kanskje et tre alt det du vil de skal glemme.

Jeg husker at jeg var yngre, at jeg hele tiden levde med en visshet om at jeg kunne forandre livet mitt, hvilket jeg også gjorde. Ni år skrumper inn og blir borte, de sytten årene jeg levde her fortettes, alt finnes her i denne gamle kjøleskapdøren, i den brukne riven. Jeg forlot det og jeg har aldri tillat meg selv å angre. Men akkurat nå skulle jeg plutselig ønske, uten fornuft eller rasjonalitet, at jeg kunne få en eneste ettermiddag tilbake, et øyeblikk, et lite pust av den gamle tilhørigheten. Jeg skulle ønske at jeg hadde satt større pris på det som var, at jeg hadde stoppet opp og sett at jeg en dag skulle stå her og lengte tilbake, lengte, selv om jeg vet at jeg strekker meg mot noe som ikke finnes lenger, noe som kanskje aldri fantes, det kan jeg ikke vite, her jeg befinner meg nå, så fjernt fra det som var. Jeg kan ikke vite om det er en løgn jeg griper etter. Men jeg håper det var virkelig, at jeg faktisk hadde det livet jeg plutselig, i et blaff, synes virker så forlokkende.

• "Kjærlighetsdikt på bunnen av elva - dikt" av Gaute Heivoll
  • "Munnen i gresset - roman" av Britt Karin Larsen
  • "Juni, september, oktober, mai - roman" av Anne Gjeitanger
  • "Til Ester - roman" av Line Blikstad
  • "Som snøen faller - roman" av Britt Karin Larsen
  • "I ly for regnet" av Britt Karin Larsen
  • "Speilbilder - roman" av Line Baugstø
  • "Du er likevel til - brev til et barn som ikke ble født" av Britt Karin Larsen
  • "Hakk ; Entropi" av Hanne Ørstavik
  • "Ute av skog - dikt" av Rebecca Kjelland