Kjære gjetergutt

Oktober 2006 Innbundet

Det er sommer, tidlig på sytti-tallet. Åtte år gamle Mille bor på landet sammen med moren, faren, søstrene Anne på fjorten og Rebekka på tre, og storebror Felix på tretten. Mille ser veldig opp til Felix, som på sin side bare snakker til Mille. Familielivet er preget av det anstrengte forholdet mellom Milles foreldre, og vi får innblikk i det som skjer gjennom barnas observasjoner. Mille oppdager en dag at faren har tatt livet hennes elskede hund, Sala. Naboen har klaget over at den stadig løp etter sauene, og faren har uten videre slått den i hjel. Mille forteller det til Felix, og sammen diskuterer de hvordan de skal ta farens liv for å hevne seg.

«Tror du Gud kan straffe oss om vi tar livet av far?» spør Mille. «Nei, Gud straffer ikke barn,» sier Felix og tar et drag av røyken, «iallfall ikke dem som er veldig lei seg.»

Handlingen strekker seg over noen dager rundt en midtsommer tidlig på 1970-tallet. Mille er åtte år, og vil helst være gutt. En morgen er hun vitne til at faren dreper hunden hennes. Sammen med broren Felix planlegger hun hevn. Marita Fossum har skrevet en roman som går inn i et barns univers og viser dets streben etter å gjøre det rette.

I 2007 mottok Marita Fossum Bokhandelens forfatterstipend for romanen "Kjære Gjetergutt".

Forlag Oktober

• "Selvbeherskelse - roman" av Stig Sæterbakken
  • "Å drepe en drage" av Marita Fossum
  • "Verden utenfor - roman" av Marita Fossum
  • "I det mørke landet" av John M. Coetzee
  • "Renselse - romanen om Jakob Malde den ved Gud evig forbundne for verden alltid tapte, sett, elsket, aktet" av Tore Renberg
  • "Siamesisk ; Selvbeherskelse ; Sauermugg 2007" av Stig Sæterbakken
  • "Skuggen og dronninga - roman" av Lars Amund Vaage