Skoggangsmann

en fortelling om Rottenikken

Gyldendal 1984 Innbundet

Hvem var Rottenikken? Denne skoggangsmannen som mot slutten av krigen skaket opp store deler av Norge?

Utgivelsesår 1984

ISBN13 9788205150836

EAN 9788205150836

Rottenikken var bare et snaut tiår eldre enn min far og hans tre søsken. Og hans verste ugjerning (?) skjedde bare et par mil fra hvor vi bor (og de bodde den gang). Rottenikken var således et nært begrep for min far og hans søsken, og jeg hørte rett som det var prat om ham under oppveksten på 60-tallet. Han døde jo for øvrig ikke før jeg var 15. Forfatteren Kåre Holt, som har skrevet denne boka, var for øvrig også en litt fjern bekjent av familien. Så det var naturlig for meg å fatte interesse for boka da jeg kom over den. Slike dokumentarbøker er dessuten en favorittkategori hos meg.

Det er ikke lett å finne noe særlig pent å si om Rottenikken i den perioden han lever som skoggangsmann. Det nærmeste jeg kommer er at han var utrolig utholdende, og flink til å slippe unna forfølgerne. En grunn til at han kunne holde seg på frifot så lenge som han gjorde, var at befolkningen i distriktene er han skjulte seg heller ikke var spesielt opplyste. (Forfatterens påstand, ikke min).

Under skildringen av rettssaken går Kåre Holt over til i stor grad å bruke forbryterens eget navn – Rolf Erling Knutsen – eller bare deler av dette. Knutsen/Rottenikken blir tilsynelatende også en mer sympatisk type i disse omgivelsene. Og sånn er kanskje mange av hans type – det er evnen til å holde sin sti ren ute i frihet som mangler. Forfatter Holt var for øvrig personlig til stede i rettssalen. Han var 4 år yngre enn ”delinkventen”. De møttes også så vidt en gang siden.

Rottenikken lever mer enn 30 år etter sine mest dramatiske dager. De første 10 av disse i fengsel. Han blir aldri mer noen stor samfunnstrussel, men så mye mer får vi ikke vite. Da han dør, julaften 1976, er han godt likt av familien som har latt ham bo i et rom i uthuset.

Som sagt er dette en bok av en type jeg liker svært godt. Forfatter Holt leverer en grei jobb, og ødelegger ikke en grei leseopplevelse, men jeg syns vel at boka er interessant mer på grunn av selve personen og historien enn fordi forfatteren har gjort en spesielt god jobb.

Litt merkelig å lese denne "biografien" med handling lagt til midten av 40-årene i en tid da skjer mer rundt Grønland politistasjonen i løpet av et par dager, enn det skjedde i kongeriket i løpet av et år.

Rolf Erling Knutsen var sikkert en einstøing i en tid da det var mørkt nok i krokene til at mytene fikk leve.

Hans historie ble full av dommer og straffer, og kunne vært skrevet både som tragedie og komedie, som psykologisk avhandling med doktorgrad til følge, eller som underholdning i et ukeblad. Hadde Dostojevski holdt i penneskaftet, ville det blitt det evige mesterverk.

Han hadde en svart avgrunn i seg som ingen hadde målt dybden i. Kanskje er hans ofre de eneste som kjenner fallhøyden? Det kan virke som om han av og til følte en glede ved å å skyve andre utfor et stup og lytte til fallet.

• "Min føydale herre" av Tehmina Durrani
  • "Din stund på jorden" av Vilhelm Moberg