Skjerm barna

Kagge 2024 Lydfil

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Barna sitter bøyd over skjermen, tidlig og sent. Algoritmene stjeler dager og år fra det de egentlig trenger: å leke, sove, bevege seg, lese, dagdrømme og ikke minst være sammen med andre.

Samtidig raser skoleresultatene, og den psykiske helsa blir dårligere. Vi har gitt ungene fri tilgang til apper vi selv knapt klarer å håndtere og til sosiale medier som krever en mental modenhet barn ikke har utviklet. Vi har gjort det fordi vi så ofte får høre at «det digitale har kommet for å bli». De eneste som tjener på det, er tek-gigantene. Men: Det som ikke gjør livet vårt og samfunnet bedre, det kan vi fjerne eller forandre. Denne boka viser hvordan. Gjennom sin inspirerende og kloke tekst gir Maja Lunde oss håp og mot til å endre utviklingen.

Skjerm barna er en tilstandsrapport over hele feltet barn og skjerm og bør leses av alle som har barn, jobber med barn og er engasjert i debatten.

«Maja understreker alvoret rundt skjermbruk, men gir samtidig mot og håp.» Line-Marie Warholm, psykolog

«Bytt ut sveiping på mobiltelefonen din med denne boka, og bli overbevist om at skjermen ikke er kommet for å bli.» Hilde Østby, forfatter

«Obligatorisk lesing for alle som uroar seg over alt det menneskelege potensialet som går tapt i den digitale tidsalderen.» Agnes Ravatn, forfatter

«Skjermene har tatt over livet vårt i altfor stor grad – med denne boka skal vi ta livet tilbake!» Ane Dahl Torp, skuespiller

«Skjerm barna utfordrer vårt forhold til skjerm og det trenger vi. En viktig og velskrevet bok!» Vidar Kristiansen, psykolog, @psykolog.pappa på Instagram

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2024