Sjiraffens hals

en dannelsesroman

av (forfatter) og Elisabeth Beanca Halvorsen (oversetter).

Press 2013 E-bok

Sjiraffens hals er et portrett av en biologilærer som kjemper for å holde fast ved naturens lover. Nær ved å forstrekke seg ender hun opp med å miste troen på sin personlige gud, Darwin. Dette er historien om tre dager i en biologilærers liv, den siste av sitt slag, en kuriøs overlevning fra det gamle DDR. Som en anmelder påpekte, presenterer Schalansky oss for en slags "invertert dannelsesroman", et lite antidarwinistisk manifest så vel som en innsiktsfull roman om utdannelse og utdannelsessystemer.

Forlag Press

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Tyskland

Inge Lohmark er definitivt av den gamle skolen. Du vet, den autoritære læreren som underviser på tavle mens elevene lydig hører på og svarer momentant når de brått blir spurt om noe. Hun overfører Darwins naturlige utvalg helt og holdent til menneskeheten, uten å ofre eller legge til noe. Man er enten vinnere eller tapere; jegere eller bytter. Med et skarpt og ovenfra-og-ned-blikk analyserer hun i sitt stille sinn alle i klassen sin etter naturlig utvalg. Hun peker lett ut taperen Ellen, for eksempel. Her er analysen:

Ellen. Tregt tålmodighetsdyr. Buet panne og kaninblikk. Gråtkvalt mine
av ertingen i friminuttene. Allerede nå overflødig som en gammel
jomfru. Offer på livsstid.

På andre enden av spekteret finner vi en av alfahannene:

Paul. Kevins tyrenakkede motstander. Vokser raskt og har mye muskler.
Uttrykksfullt vesen. Rød manke. Et konstant flir på lepper med god
blodgjennomstrømning. En klassiker: Intelligent, men lat.
Motstandsdyktig og risikovillig.

Og er det noe Inge ikke kan fordra, så er det den der moderne læreren Karola Schwanneke, som mot all fornuft lar elevene kalle henne ved fornavn. Sånt vil Fru Lohmark ha seg frabedt, og hun ser definitivt ned på slikt makkverk av læreteknikker, der elevene får uttrykke seg selv og være med på å bestemme. Nei, sånt er det ikke plass til i evolusjonen, og det har ingen hensikt å sy puter under armene på de naturlige taperne. Det er mer rettferdig å forberede dem på hvor vanskelig livet kommer til å være for dem først som sist.

Men nå begynner Inge Lohmark å bli sliten. Hun begynner å skimte gråtoner i det svarthvite bildet hun har av verden og menneskeheten, og nærer følelser som ikke passer inn i Darwins lære.

Judith Schalansky skriver Lohmark godt. Jeg ser for meg denne gammeldagse, strikte lærerinnen lett som bare det. Det nedlatende og misbilligende ansiktsuttrykkene hennes når hun betrakter menneskelig oppførsel. Som for eksempel denne episoden på bussen:

Stille på bakerste benk. Jennifer og Kevin kjedet seg.
“Elsker du meg?” Jennifers barnestemme.
“Så klart.” Så voksen han hørtes ut.
“Si mobilnummeret mitt.”
“Hæ?”
“Mobilnummeret mitt. Du kan det vel utenat.” Kvinnelig logikk.
“Hvorfor det? Er jo lagret.”
“Kom igjen, si det.”
“O … 1 … eh … 7 …”
“Fortsett.”
Han kom ikke lenger. Hun hjalp ham inn på rett spor. Så lot hun seg vel kysse. Det var i hvert fall ikke mer å høre. Det var motbydelig. Men hva skulle de snakke om? Det var ikke noe å si. Man snakket uansett for mye.

Fru Lohmark er rett og slett en nokså usmakelig dame til tider. Særlig der hun betrakter et tilfelle av mobbing uten å gripe inn. I hennes hode skal man jo ikke gripe inn. Det er bare sånn det er. Det dukker også etterhvert opp en ganske ukoselig sannhet om hvordan hun er som mor, og det er tydelig at forholdet til ektemannen Wolfgang ikke er noe annet enn praktisk: De har fått barn, genene deres er sikret. Nå er det knapt vits i å snakke med ham lenger. Stemmen hennes er nøktern og pragmatisk, fullstendig uten noe som helst overflødig. Hun analyserer omgivelsene, skviser alt og alle inn i evolusjonsteorien, og er i det hele tatt ganske vanskelig å like.

Allikevel er det noe ved henne som gjør at man bare må lese videre. Hun er godt skrevet, gjennomført og med en særegen stemme. Det er fra tid til annet en ganske morsom bok, der Lohmark slipper leseren innpå sitt syn på omgivelsene sine. De kyniske bemerkningene er nesten for gode til å være sanne, av og til må man bare heve øyenbrynene i overraskelse. Jeg kan ikke annet enn å puste lettet ut over at jeg ikke kjenner dama.

Bokas utforming er vakker. Rett og slett. Den minner meg litt om en gammel lærebok, og det var helt sikkert meningen. Omslaget er trukket med et litt grovt stoff, og gjennom hele boka finner vi illustrasjoner. Noen er svært kjente, som for eksempel biologen Haeckels vakre maneter.

Øverst ved siden av sidetallet på alle høyresidene står et stikkord som peker på hva man kan lese om på denne siden. Det er gjerne fagtermer fra biologien, som suksesjon, artsmangfold, rangorden, nakenfrøede planter også videre. Totalinntrykket er at Schalansky har tenkt på absolutt alt, og jeg liker det godt. Boka føles ru og naturlig å holde i hendene, og innholdet komplementerer på sin måte følelsen. Undertittelen – en dannelsesroman – står i kontrast med den hardnakkede determinismen fru Lohmark forskynner. Man kan jo ikke annet enn å bli litt begeistret.

Om jeg skal peke på noe, passet ikke leseopplevelsen helt med forventningene jeg fikk av vaskeseddelen. Selve dannelsen er mer subtil enn man først kan få inntrykk av. Men det er i grunn ikke noe problem. Bare et tilfelle av forventninger som går litt på siden av det man får. Jeg er fornøyd med det jeg fikk. Det er noe med karakteren som huker seg fast i leseren og som ikke helt vil slippe taket. Jeg ble definitivt sittende å tenke på fru Lohmark og hvordan det må føles å være så kynisk. Vel, ikke at følelser har noe å si i en slik verden…

Anbefales videre. Schalansky fortjener lesere.

Denne omtalen ble først publisert på bloggen min, og jeg har fått boka av forlaget i bytte mot en ærlig anmeldelse.

Denne gleder jeg med til å lese!
Det skrev jeg tidligere i sommer, etter å ha lest den begeistrede omtalen og anmeldelsen av boka i Aftenposten. Boka ligger på nattbordet, har så langt ikke oppdaget det store ved den. Sliter med å lese ferdig, men skal gi den en sjanse til før jeg feller en endelig "dom".

Spesiell roman. Jeg har lært mye om biologi og botanikk ved å lese denne. Tittelen forklares først mot slutten- og da ga det hele mer mening også. Jeg er glad jeg leste den, men veldig mye biologi og sånn - så enkelte partier leste jeg nok litt fort..

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Livet var planløst og tilfeldig, men uavvendelig. Teoretisk sett var alt mulig. Men i praksis ingenting. Man utmalte seg noe. Og så var det likevel akkurat det samme hver dag. Situasjonsbestemt. Situasjonsbestemmende. At det alltid tok så lang tid før noe forandret seg. Og når noe faktisk forandret seg, da var det også galt. Da gikk alt altfor fort.

Han bøyde seg, kjælte med katten og løftet opp noe. En rusten skrue. Han veide den et øyeblikk, kastet den i været, fanget den igjen og åpnet hånden. Åh, den kan brukes en gang til, ser du. Han puttet den i lomma på de slitte olabuksene. Han var tilfreds. Dagen var reddet. Han hadde gjort en god fangst som han ville slepe med seg inn i hiet sitt, inn til de andre tingene man kunne bruke om igjen en eller annen gang. Reservelagret hans. Et reserveliv. Heldiggrisen Hans. Stakkars jævel.

Mennesket var et tosidig dyr. To øyne, ett hjerte. Dyr med virvelsøyle, men uten ryggrad.

Hun kjente dem alle sammen. Hun gjennomskuet dem øyeblikkelig. Elever som disse hadde hun hatt haugevis av, klassevis, år etter år. De behøvde ikke innbille seg at de var spesielle. Det var ingen overraskelser. Besetningen ble bare skiftet ut. Hvem sto på rollelisten denne gangen? Et blikk på klassekartet var nok. Benevnelsen var alt. Hver organisme hadde et kallenavn og et familienavn: Art. Slekt. Orden. Klasse. Men i første omgang ville hun bare merke seg fornavnene.

Hun var et levende bevis på at mennesket ikke var forskjellig fra dyr i kraft av fornuft, men i kraft av en demonstrativ taleferdighet.

Bøker der en romanfigur opplever skolen. Kanskje hun eller han er en elev som er "umulig", underyter, begavet, står utenfor eller ikke blir forstått? Kanskje det ikke er en elev. Eller kanskje det handler om gode skoleopplevelser? Eller ikke om skoleopplevelser i det hele tatt, men noe annet som er til nytte for pedagoger og andre som sysler med og i skolen.

Flere bøker som bør inn her?

Bøker med hyllest til, eller innslag av, naturen, naturvitenskapen og biologi.

• "Hadde jeg vinger - noveller" av Margaret Skjelbred
  • "Sibylle - roman" av Ingrid Z. Aanestad
  • "Aftenland" av Therese Bohman
  • "Farvel alle hemmeligheter" av Helene Guåker
  • "Deep shit, Arkansas" av Victoria Durnak
  • "Flyktig hendelse med kort a, lang a og diftong - fortellinger" av Lydia Davis
  • "Fotturar i Norge" av Gaute M. Sortland