Maya

Aschehoug 2001 Innbundet

Det tar fire milliarder år å skape et menneske. Og det tar noen sekunder å dø. Har utviklingen fram mot menneskets bevissthet utelukkende vært basert på tilfeldigheter? Eller gikk naturen svanger med menneskets bevissthet? Vil naturvitenskapen noensinne klare å gi et dekkende svar på slike spørsmål? Maya er romanen om Adams manglende forbauselse over sin egen eksistens. Hva skjedde på bryggen i Cádiz i året 1790? Hvilken hemmelighet bærer Ana Maria Maya på? Hvem har laget det mystiske manifestet? Gjennom slør på slør av fabler og historiske fakta aner man konturene av en hemmelighet.

Jostein Gaarder (f.1952) har hatt en eventyrlig suksess verden over med romanen Sofies verden (1991), som er oversatt til 44 språk. Også Kabalmysteriet (1990), Julemysteriet (1992), I et speil, i en gåte (1993), Vita Brevis (1996) og Maya (1999) er kommet ut i mange land og har fått stor internasjonal oppmerksomhet. Fabulering rundt eksistensielle og universelle spørsmål går som en rød tråd gjennom hele Jostein Gaarders forfatterskap.Maya er en kjærlighetshistorie som spenner opp et svimlende stort lerret. Hvordan kan to elskende forsones med en tapt evighet? Jostein Gaarder trekker opp perspektiver som strekker seg helt tilbake til universets fødsel. Gjennom slør på slør av fabler og historiske fakta aner vi konturene av en hemmelighet, og romanen avsluttes med et manifest på 52 sentenser.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203183980

EAN 9788203183980

Serie Maxi-bok

Hvis det finnes en Gud, er han ikke bare en slugger til å sette spor etter seg. Han er fremfor alt en mester i å stikke seg bort. Og verden er ikke den som tar bladet fra munnen, ikke den. I himmelrommet holdes fortsatt like tett. Det sladres ikke mye mellom stjernene. Men ennå har ingen glemt det store smellet. Siden den tid har tausheten hersket uavbrutt, og alt som finnes er på vei bort fra hverandre. Det er ennå mulig å støte på en måne. Eller en komet. Vent bare ikke å bli møtt av vennlige tilrop. I himmelen trykkes ikke visittkort.

Man skal ikke bare ære sine foreldre. Man skal dessuten ære sine barn.

Vi bærer og blir båret av en sjel ikke kjenner. Når gåten stiller seg på to ben uten å løses, er det vår tur, Når drømmebildene klyper seg selv i armen uten å våkne, er det oss. For vi er gåten ingen gjetter. Vi er eventyret sperret inn i eget bilde. Vi er det som går og går uten å komme til klarhet.

Når verden er, da er grensene for det usannsynlige allerede overskredet.

Her er en liste over alle bøkene som jeg har lest av min favorittforfatter, Jostein Gaarder. Liker du også filosofiske tankemønstre, er de absolutt til å anbefale. :-) skriv bildebeskrivelse her

Bøker med hyllest til, eller innslag av, naturen, naturvitenskapen og biologi.

• "Sjakk matt - gåter, eventyr og fortellinger" av Jostein Gaarder
  • "Slottet i Pyreneene - roman" av Jostein Gaarder