Sjamansonen

Tre bjørner forl. 2005 Heftet

I denne boka forteller forfatteren om sjamanismens særpreg, om trommer og trommereiser, symboler og symbolforståelse, sjeletap og sjelehenting og om mytologiens mening og ekstasens øyeblikk, sjamanens reise inn mellom verdenene.

Inn i sjamansonen "Sjamansonen" er en bok om sjamanisme som en verdensarv, med samiske tradisjoner som utgangspunkt. Det er den første boken om samiske tradisjoner i et samtidsperspektiv, som en nåtidig praksis. Her møtes lokalhistorie og åndelig kultur. Ved siden av å handle om sjamanteknikker, trommer og trommereiser, mytologi og healing er det også en personlig bok, en bok om en livsreise og om møtet med mytologiens verden. Sjamanisme er navnet på de eldste kjente metodene for kraft, healing og ekstase. Fra menneskehetens første morgengry har sjamanen vandret gjennom historien under mange navn og i forskjellige roller, som helbreder, historieforteller, kunstner, seer og seremonimester. Og ikke minst som klovn, med sin overraskende agering. Ingen annen åndelig spesialist har hatt så forskjellige oppgaver å ta seg av og så mange uttrykk til sin rådighet. Fra gammelt av går et "sjamanbelte" fra Sameland og gjennom hele Sibir. Innvandrere fra Asia brakte sjamanismen med seg til Nord- og Sør-Amerika. Disse tradisjonene finnes fra tidenes morgen i Australia og i de rike øykulturene i Stillehavet, samt selvfølgelig i Afrika, kulturens vugge. Likheten i denne praksisen blant folk atskilt av store geografiske avstander, selv kontinenter, er slående. Siden slutten av 1980-tallet har Ailo Gaup undervis i sjamanisme, basert på samiske tradisjoner og egne erfaringer. Det har tatt ham rundt til mange steder og land for å dele det han kan og for å lære mer om denne kulturarven. En gang var han journalist i Oslo. Han har også utgitt skjønnlitterære bøker, som "Joiken og kniven", "Under dobbel stjernehimmel" og "Trommereisen".

Forlag Tre bjørner forl.

Utgivelsesår 2005

• "Inn i naturen - utsyn fra Sjamansonen" av Ailo Gaup
  • "Erkeenglenes kraft - når du oppretter kontakt med erkeenglene, kommuniserer du med sterke kosmiske krefter som samarbeider om å forme universet" av Theolyn Cortens
  • "Thetahealing - med utgangspunkt i sin egen spontane helbredelse, tar Vianna Stibal oss med inn i Thetahealingens magiske verden" av Vianna Stibal
  • "Regnbuetreet - drøm- og symbolverden" av Benedicte Thiis
  • "Sjelehenting" av Alberto Villoldo
  • "Universets plan - sjelens kreative og åndelige utvikling" av Lena Ranehag
  • "Lysarbeiderens vei" av Doreen Virtue
  • "Inka-innvielsen - en kvinnes åndelige eventyr i hjertet av Andes" av Elizabeth B. Jenkins
  • "Likt tiltrekker likt" av Jerry Hicks
  • "Jons bok" av Jon Schau