Sex, drap og dårlig ledelse

hvordan Dagbladet mistet troverdighet, penger og lesere

Kagge 2010 Innbundet

Boken handler om utviklingen i Dagbladet gjennom de siste tiårene, og avisens tap av troverdighet, kvalitet og opplag, slik forfatteren ser det. Har kilder.

Historien om Dagbladet er tragikomisk. Tragisk fordi den handler om avisas tap av troverdighet, kvalitet og opplag. Komisk fordi nedturen er full av burleske opptrinn og eksentriske personligheter. I denne boka får leserne en forklaring på hva som har skjedd med avisa. Fortellingen starter med Anne Aasheims første dag i sjefredaktørstolen i august 2006. Det endte med en katastrofal førsteside. Men en Dagbladredaktør må regne med å få seg en på trynet, og gjerne fra sine egne. Siden Arve Solstad ga opp i 1989 har alle avisas sjefsredaktører havnet i strid med de ansatte eller med eierne. Med skarpt blikk for makt, intriger og avisas stadige identitetsleting fører Aas Olsen oss gjennom Dagbladets historie. Fra avisas tidlige gullalder og frem til i dag. En nøkkelperson er Jens P. Heyerdahl. Etter å ha falt fra toppen av Orkla forsøkte han å bygge et storkonsern i Dagbladet med fatale konsekvenser for avishuset. Heyerdahl lyktes bare med å fylle sin egen lommebok mens avissalget sank. Få aviser vekker et slikt engasjement som Dagbladet. Dette er en historie med sterke meninger - og sterke følelser.

Forlag Kagge

• "Sykle på vatnet - historia om Klassekampen" av Alf Skjeseth
  • "Selvbedraget - Norge og klimakrisen" av Frode Fanebust
  • "Vulgær og vidunderlig - en studie i utsøkt dårlig smak" av Kjetil Rolness
  • "Sex, løgn og videofilm - et usladdet oppgjør med mytene om porno" av Kjetil Rolness
  • "Journalistjævler - rapport fra innsiden" av Erik Tumyr
  • "Lokket og lurt - på (forgjeves) jakt etter den amerikanske drømmen" av Barbara Ehrenreich
  • "Historien om det som ikke skjedde - kontrafaktisk historie" av Øystein Sørensen
  • "Fjodor M. Dostojevskij" av Peter Normann Waage
  • "Konspiranoia - konspirasjonsteorier fra 666 til WTC" av Arnfinn Pettersen
  • "Generasjon Facebook, eller: Da alle skulle bli noe med media" av Jon Niklas Rønning
  • "Hekser - fra forfølgelse til fortryllelse" av Rune Blix Hagen
  • "Innfødte skrik - norsk svartmetall" av Håvard Rem