Schizofreni

av (redaktør).

Hertervig forlag 2016 Heftet

Schizofreni representerer i mange henseende en av de største utfordringene innen vårt helsevesen. Det er en lidelse som rammer unge mennesker og er antakeligvis den sykdomsgruppen som koster samfunnet mest.
Årsaksforholdene ved schizofreni er sammensatte og komplekse. Vi må derfor belage oss på å bygge sten på sten, hvor man bare ved å ta et langsiktig perspektiv vil oppdage at kunnskapsmengden øker. Det er lettere å se fremskritt i behandlingstiltak enn i årsaksforståelse. Vi gir pasientene langt bedre behandling nå enn for 20-30 år siden.

Norske forskere har levert noen viktige bidrag i forhold til schizofreni. Mange som arbeider i dette feltet har følt et behov for å få en bok på norsk som gir et overblikk over det som skjer i forhold til behandling og forskning, både her i landet og internasjonalt. Denne boken er et forsøk på å imøtekomme dette behovet. Boken vil være til nytte for både klinikere og forskere. Den vil også kunne anvendes i utdanning av psykologer, leger og annet helsepersonell.

Denne 5. utgaven har gjennomgått betydelige revisjoner i forhold til de fire første utgavene. Den inneholder også tre nye kapitler.

Forlag Hertervig forlag

Utgivelsesår 2016

• "Vitnepsykologi - pålitelighet og troverdighet i dagligliv og rettsal" av Svein Magnussen
  • "Lærebok i psykiatri" av Ulrik Fredrik Malt
  • "Vest for solen, syd for grensen" av Haruki Murakami