Scenebetennelse

en operaroman

Piratforl. 2008 Innbundet

Handlingen i denne romanen er lagt til det norske operamiljøet. Stine er operasanger og stipendiat ved Den Norske Opera. Hun drømmer om å få bli med når operaen flytter fra Folketeaterbygningen til de nye lokalene i Bjørvika, men veien dit er tøff, både profesjonelt og privat.

Stine er stipendiat ved Den Norske Opera og håper å bli med over i de nye lokalene i Bjørvika. Men først må hun overbevise i Carmenforestillingen som settes opp bare måneder før operaen forlater Youngstorget. Det blir en tøff periode, både profesjonelt og privat. Stine er operasanger. Men hun er også mor, kjæreste, datter og kollega ... I denne romanen tar fjorårets debutant Nils Harald Sødal oss med på innsiden av en operaproduksjon. Det blir en historisk reise i Folketeaterbygningen, med avslørende innblikk i nervøse kunstneres arbeidsprosess og kamp for å overleve på scenen. Forfatteren er selv operasanger, med erfaringer fra Den Norske Opera i Folketeaterbygningen og overgangen til nye lokaler i Bjørvika. Høsten 2008 gjør han Alfred i Flaggermusen.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 2000-2009

Det som gjør et bibliotek til et godt bibliotek, er at det finnes bøker der som aldri blir lest.

Tenoren satser alt, hele tiden. Enten klinger det stål eller så sprekker han så sceneteppet revner. Mellom full sprekk og full kuk – som det heter på tenorspråket – finnes det ingenting. Dundrende suksess eller total fiasko.