Samvær med demente

råd til pårørende og hjelpepleiere

av (forfatter), Birgitta Zander (forfatter) og Jan Ove Hennøy (oversetter).

Fagbokforlaget 2002 Heftet

Boka retter seg mot familie til personer med demens og til profesjonelle hjelpere. Den gir veiledning og råd når det gjelder samvær med demente. Har litteraturliste.

Demens er en sykdom som gradvis bryter ned mentale funksjoner grunnet tap av hjerneceller. Den svekkede hjernekapasiteten går ut over hukommelsen, orienteringsevnen og dømmekraften. Symptomer som angst, sinne og forvirring følger ofte med sykdommen og kan være vanskelig å håndtere for omgivelsene. Livet kan likevel romme mange gode opplevelser for mennesker som rammes av demens. Best mulig livskvalitet for den demente avgjøres i stor grad av hvordan samspillet med andre mennesker fungerer. I samme grad som alle andre har demente behov for å inngå i meningsfulle relasjoner og bli behandlet med respekt. Denne boken retter seg både til familie og profesjonelle hjelpere med veiledning og konkrete råd i samvær med demente. Boken er lettlest, og kapitlene kan leses uavhengig av hverandre. Jane Cars og Birgitta Zander er psykologer med lang erfaring innenfor eldreomsorg. De arbeider begge med veiledning og utdanning av fagpersonell. I mange år har de arbeidet med hukommelsesproblemer og støttende samtaler til demenslidende og deres familier.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2002

En demenssykdom i familien er noe de færreste av oss er vant med. Derfor må vi lære oss å takle, leve med og prøve å mestre den vanskelige situasjonen vi har havnet i.