Rutenia

en pinlig forelskelse

Bokvennen 2013 Innbundet

Rutenia er et glemt, lite land i det østlige Sentraleuropa, et land som ikke rakk å frigjøre seg i tide. Derfra kommer Miroslavs mor ridende til Praha på en kamel i 1945. Tretti år senere flykter sønnen til Norge. Miroslav Klondácek blir til Mike Klondyke. Utstyrt med seks fotografier leter Mike etter historiene som brakte ham hit, til puben Fiasco i Oslo. Der venter han på den rette anledningen til å erklære sin kjærlighet til byens flinkeste videoekspeditrise, finske Kajsa-Liisa. I Rutenia blir vi kjent med et rikt persongalleri: Trommisen Jacek, Sokrates-forskeren Jan Henrik, rallykjøreren Willy, urkapitalisten Freddy, krigskorrespondenten Ulf, skruelagersjefen Arild, og en hel del av kvinnene de har møtt i årenes løp, blant annet den smarte massøsen Ewa. Alle forsøker å gjøre det beste ut av livets tilbud, de har det fint, men blir hjemsøkt av det forrige århundre hver eneste natt. Imens sliter Mike med sine egne store spørsmål: Må man vente til man blir 60 for å treffe den rette? Er Iladalen Oslos svar på Shangri La? Om forfatteren: Michael Konupek, født 1948 i Praha, bosatt i Oslo siden 1977. Han debuterte med den kritikerroste romanen Böhmerland 600 cc i 1987. Romanen I sin tid (1993) ble hovedbok i Bokklubben Nye Bøker, og har allerede rukket å blitt en klassiker innen norsk eksillitteratur. Rutenia er hans tredje roman.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Oslo

s 38: "... I Norge preller sannheten av på de vakre forestillingene vi har om oss selv". Om promping og ambisjoner, s 40.