Romantiske essays

av (forfatter) og Matias Faldbakken (redaktør).

Oktober 2023 Innbundet

"Hvordan skal jeg beskrive den vegringen mot erfaring som sjelen har? Den såres, men den vegrer seg. Den vil bevare status quo, som et barn. Det kan være at øynene er sjelens speil, men speilet er blindt og uten vinduer. Det betyr at sjelen er uten evne til å sanse, men ikke at sjelen ikke kan gjøre erfaringer. Problemet er bare at den helst ikke vil gjøre dem. Den er en merkelig innretning bygd på erfaring nettopp for å slippe erfaring."

Stian Grøgaards "Romantiske essays" består av seksten essays skrevet i årene mellom 1995 og 2021. Grøgaard skriver om kunst og erkjennelsen av kunst, om utstillingsrom, om malere som Cézanne og Munch, men her er også essays om Bob Dylan og om blues, om westernsjangeren, om arvesynden og om Freuds tekster om religion. I tillegg til kvalitetsbegrepet er et gjennomgående tema erkjennelse gjennom erfaring, en erfaring som ofte blir gjort mulig av blikket - det være seg blikket på kunsten eller blikket på historien.

"Romantiske essays" er en samling svært kunnskapsrike og stilsikre essays redigert av Matias Faldbakken, som også har skrevet bokas forord.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2023