Rikets hemmelighet

en kortfattet Jesus-biografi

Aventura 1985 Innbundet

Forlag Aventura

Utgivelsesår 1985

Jeg er nok ikke skriftlærd nok til å ha fullt utbytte av denne boka om Jesus. Jeg fikk mest glede av delene av boka hvor Zapffe rettferdiggjør prosjektet og de gangene han ikke kan dy seg for å kommentere situasjonene han beskriver. Men selv om jeg ikke er særlig god på bibelhistorie, sitter jeg igjen med to hovedinntrykk: 1) Dette var ei kjekk lita bok å lese. 2) Jeg har ikke noe tro på fagligheten ved prosjektet. Zapffe hevder nemlig at ved å legge inn sin egen forståelse av det menneskelige, så kan han forklare de ulike delene av Jesus sitt liv man får høre om i Bibelen. Og jo, han setter jo det hele inn i en sammenheng, men hvem som helst kan "dikte fritt" rundt de puslebitene man velger ut, så for min del virker det mest som noe fanteori-aktig enn det gjør noen "ny" innsikt i Jesu liv... Men det kan jo være gøy med en god fanteori - kanskje særlig når Zapffe ikke virker å være særlig til fan.

• "Victoria - en kærligheds historie" av Knut Hamsun