Reparasjonsboka

klær

av (forfatter), Colin Eick (foto) og Eivind Stoud Platou (illustratør).

Press 2018 Innbundet

Hvordan stopper man egentlig en sokk? Hvordan lapper man slitte bukseknær? Hva gjør du når mansjettene på genseren mormor har strikket til deg begynner å rakne? Det er gjerne favorittplaggene som blir utslitt - denne boka hjelper deg til å gi dem forlenget liv. Ellen Marie Tesaker har skrevet en nyttig håndbok i hvordan en reparerer og tar vare på klær. Hun ble tidlig venn med symaskinen, og reparerte glidelåser i farens bukser fra hun var 12 år gammel. Boka gir enkel og tydelig veiledning i ulike stoppe- og lappeteknikker, og forklarer med steg-forsteg- bilder hvordan selv en nybegynner med enkle grep kan gi klærne forlenget liv. Ellen Marie legger vekt på tilfredsstillelsen ved å ta vare på klesplaggene, og ser det vakre i det reparerte. Dette er ikke først og fremst en bok om redesign og omsøm, men har en først blitt hekta på gjenbruk og reparasjon er ikke veien lang til å gjøre de slitte plaggene om til noe annet. Reparasjoner er også en fin mulighet til å gjøre plagget mer personlig.

Forlag Press

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788232801916

EAN 9788232801916

Gøy å lese innledningen til forfatteren, som nok er hakket mer gira på reparasjon og gjenbruk enn meg. Gleder meg til å bli enda mer inspirert, og å la det gå sport i hvor lenge jeg kan holde liv i et plagg. Har allerede plukket om noen gode tips!

• "Vuggesang" av Leïla Slimani
  • "Winter i verdens rikeste land" av Janne Stigen Drangsholt