Reddet fra ilden

historien om Zygmunt Gross - jødegutten som overlevde i Hitlers helvete

Aktive fredsforl. 2007 Innbundet

Dette er historien til Zygmunt Gross, en jøde som vokste opp i Polen og overlevde Hitlers massakre. I dag jobber han for Aktive Fredsreiser og forteller om sine opplevelser. Denne boken er satt sammen av hans nedtegnelser fra årene Hitler regjerte.

Reddet fra ilden" er en biografi om vårt tidsvitne Zygmunt Gross. Her kan man lese historien om hvordan Zygmunt vokste opp med en far som tyranniserte ham fra barndommen, han måtte være med å brødfø familien allerede fra femårsalderen. Han opplevde hvordan moren og lillebroren brutalt ble massakrert på sykehuset i gettoen av SS-soldatene. Selv overlevde Zygmunt, som den eneste i sin familie, naziregimets konsentrasjonsleire, og han overlevde etterkrigstiden i Polen.

Forlag Aktive fredsforl.

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Omtalt person Zygmunt Gross

Tar du opp i deg det onde du møter hver dag, så visner du. Men hvis du gjør noe for å se det gode, så kan du en dag komme til å blomstre.

Vi skylder fortiden at vi ikke skal gi opp håpet