Rallare

Cappelen 2003 Heftet

Maren Gregersen ser for seg en fremtid ved sin fars advokatkontor på beste vestkant i Kristiania. Hun er 19 år og nettopp ferdig med gymnasiet. Hun blir imidlertid sendt av sin far til Lunner på Hadeland for å lære husstell. Hit kommer Maren i egen automobil og med en stil og en mote som de trauste bøndene aldri har sett maken til. Hun tar det lille samfunnet med storm. Ved Grua Bergverk er det nettopp ankommet en gjeng rallare fra Sverige. Lederen blant dem er Günther, av tysk opprinnelse. Hans tilstedeværelse viser seg å få konsekvenser for flere.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788202230050

EAN 9788202230050

Serie Barn under månen (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Østlandet

Antydningene til en vakker kjærlighetshistorie ligger og ulmer under overflaten. Hva skjer videre med den vakre Maren og den mystiske rallaren Günther?

Handlingen er i Hadeland, et spennende miljø med malmgruver og bondegårdsliv. Byjenta Maren tar det lille bygdesamfunnet med storm. Mange følelser kommer i sving, og hendelser knytter folk sammen. Jane Mysen har virkelig fanget stemningen både i et lite samfunn, og relasjonene mellom mennesker. Man blir godt kjent med både Maren, Günther og de andre i løpet av 1. bok. Og de utvikler seg i takt med handlingen, kanskje er ikke verden så svart/hvit som noen av de trodde?

Det er også en del tematikk som blir tatt opp i boka. Tematikk som får meg til å tenke etter å ha lest. Jeg leser den for andre gang, og må si at nå som 34 åring er det andre ting jeg legger merke til enn hva jeg la merke til som 22-åring. Blir nesten som å lese den på nytt! Gleder meg til å lese videre. En annen ting som også er interessant er at jeg lærer mye om astrologi og betydningen av den, dette står sentralt i serien.

Her er bøkene jeg leste i 2019, kanskje også noen lydbøker.

• "Fredsduen" av Jane Mysen
  • "Utfordringer" av Kate Helen Simonsen