Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
PBL er en pedagogisk idé, modell og metode med stor utbredelse på høgskoler, universiteter, videregående skoler og på grunnskolenivå.
Omtale fra forlaget
Problembasert læring for studenter og lærere gir en grundig innføring i PBL-modellens pedagogiske og læringspsykologiske grunnlag og viser hvordan man legger til rette for PBL i praksis. Videre drøfter den student- og lærerrollen i problembaserte læringsmiljøer og ser nærmere på noen typiske utfordringer studenter og lærere gjerne møter når de følger metoden De sju trinnene i arbeidet med PBL- og caseoppgaver.
Problembasert læring (PBL) er en pedagogisk idé, modell og metode som de siste 25 årene har fått stor utbredelse internasjonalt, både på høgskoler, universiteter, videregående skoler og på grunnskolenivå. I PBL arbeider studentene i grupper med utgangspunkt i virkelighetsnære oppgaver og anvender en problemløsende arbeidsmåte med lærer som veileder for å tilegne seg fagets kunnskapsbase. Dette kjennetegnet - problemet først - står sentralt i PBL.
Boka drøfter hvordan PBL og beslektede studentaktive læringsformer som casemetodikk og prosjektpedagogikk kan styrke fleksible og studentaktive læringsmiljøer. Den redegjør også for hvordan studentaktiviserende læringsformer fremmer dybdelæring og evne til å styre egen læring.
Med denne reviderte utgaven ønsker forfatteren også å bidra til diskusjonen om hvordan bruk av digitale verktøy og medier kan styrke potensialet til disse modellene i teknologirike læringsomgivelser.
Roar C. Pettersen er dosent emeritus ved Pedagogisk utviklings- og læringssenter (PULS), Høgskolen i Østfold. Han har tidligere gitt ut bøker på Universitetsforlaget med hovedtemaene problembasert læring, kvalitetslæring i høgere utdanning og veiledning i praksis.
Bokdetaljer
Forlag
Universitetsforlaget
Utgivelsesår
2017
Format
Heftet
ISBN13
9788215028804
EAN
9788215028804
Språk
Norsk bokmål
Sider
143
Utgave
3