Problembasert læring - for studenten

en grunnbok i PBL

Universitetsforlaget 2000 Heftet

Boken retter oppmerksomhet mot de utfordringer, krav og forventninger som stilles til studentrollen og til studenters arbeidsmåter og studiestrategier innenfor studiemodellen Problembasert læring (PBL). Problembasert læring plasserer studenten i sentrum. Boka gir en kort innføring i det pedagogiske grunnlaget som problembasert læring hviler på. Forfatteren beskriver sentrale sider ved PBL-modellen, og gir en innføring i "de syv trinnene". Har litteraturliste og stikkordregister.

. Problembasert læring (PBL) er en pedagogisk modell som de siste tjue årene er viet stor oppmerksomhet i høgere utdanning rundt om i verden, på nittitallet ved høgskoler og universiteter også i Norge. Problembasert læring - for studenten retter oppmerksomheten mot de utfordringer, krav og forventninger som stilles til studentrollen og til studentenes arbeidsmåter og studiestrategier innenfor denne studiemodellen. Problembasert læring plasserer studenten i sentrum. Boka Problembasert læring - for studenten gir en kort innføring i det pedagogiske grunnlaget som problembasert læring hviler på. Forfatteren beskriver sentrale sider ved PBL-modellen, og gir en grundig innføring i PBLs arbeidsmetoder: De sju trinnene.. Bokas siktemål er å bidra til at studenter på alle nivåer kan få et best mulig utbytte av problembaserte studier. Den gir også nyttige tips og ideer om læring og studiestrategier, også til studenter som ikke er tilknyttet studier der problembasert læring er hovedmodell for utdanningen. Roar C. Pettersen er førstelektor i høgskolepedagogikk ved Avdeling for helsefag, Høgskolen Østfold. Han er også knyttet til høgskolens Program for undervisning, læring og studiekvalitet (PULS). Han har tidligere utgitt boka Problemet først. Problembasert læring som pedagogisk idé og strategi(1997).

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2000