Pianisten

en jødisk musikers kamp for å overleve i Warszawa 1939-45

Genesis 2001 Innbundet

Den 23. september 1939 spilte den unge polske pianisten Wladyslaw Szpilman Chopins Nocturne i Ciss-moll direkte på radioen, mens tyske bomber eksploderte så høylytt utenfor at han ikke kunne høre sitt eget klaver. Krigen førte Warszawa inn i okkupasjonens redsler, klappjakten på jøder, ghettoen, opprøret og evakueringen av byen, hendelser som drepte de fleste av Szpilmans venner og hele hans familie. Men på en utrolig måte overlevde han i ruinene og her forteller han om disse årene. Med utdrag fra dagboken til Wilm Hosenfeld, en tysk soldat som hjalp jøder og polakker i Warszawa. Boka er filmatisert.

Den 23. september 1939 spilte den unge polske pianisten Wladyslaw Szpilman Chopins Nocturne i Ciss-moll direkte på radio, mens tyske bomber eksploderte så høylytt utenfor at han ikke kunne høre sitt eget klaver. Det var den siste direkte musikksendingen fra Warszawa. Senere den dagen ødela en tysk bombe kraftstasjonen, og Polsk Radio gikk av luften.
Krigen første Warszawa inn okkupasjonens redsler, klappjakten på jøder, gettoen, opprøret og evakueringen av byen . hendelser som drepte de fleste av Szpilmans venner og hele hans familie. Men på en utrolig måte overlevde han i ruinene av sin elskede by. Pianisten er den bemerkelsesverdige historien om en manns hardnakkethet i møte med døden, og et testamente om menneskehetens elastisitet. Livet hans ble til sist reddet av en tysk offiser som hørte ham spille den samme Nocturne av Chopin på et klaver som stod igjen i ruinene.
Szpilman skrev denne gripende og levende erindringen like etter krigens slutt. Denne første publiserte øyenvitneskildringen ble utgitt i Warszawa i 1946. Senere ble den holdt tilbake av de kommunistiske styresmaktene i Polen. Den nåværende utgaven ble utgitt i London i 1999. Det kom for en dag at Wehrmacht-offiseren som reddet ham het Wilm Hosenfeld. Han døde i en russisk krigsfangeleir etter krigen uten at noen fikk takket ham for den vennlighet han viste mange jøder og polakker. Han etterlot seg en dagbok fra krigsdagene, der han gav uttrykk for sin intense fortvilelse over nasjonalsosialismens barbarisme. Utdrag fra dagboken utgis her for første gang ved siden av Szpilmans erindringer.
Pianisten har toppet de internasjonale bestselgerlistene og er utgitt i Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, Sverige, Nederland, Polen, Canada, USA og Japan. Den kjente filmregissøren Roman Polanski startet høsten 2000 arbeidet med en film basert på boken.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788247601914

EAN 9788247601914

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

• "De overlevende - 19 norske kvinner og menn forteller om sine liv i Hitlers fangeleirer" av Mari Jonassen
  • "Fangene som forsvant - NSB og slavearbeiderne på Nordlandsbanen" av Bjørn Westlie
  • "I Hitlers bunker - det tredje rikets siste dager" av Joachim Fest
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Falskmyntner i Sachsenhausen - hvordan en norsk jøde overlevde Holocaust" av Moritz Nachtstern
  • "Tidsvitner - fortellinger fra Auschwitz og Sachsenhausen" av Jakob Lothe
  • "Nådeløse nordmenn - statspolitiet 1941-1945" av Eirik Veum
  • "Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Natt og tåke - historien om Natzweiler-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Gulag - fangeleirene i Sovjetunionen" av Anne Applebaum
  • "Frida - min ukjente farmors krig" av Nina F. Grünfeld
  • "Hva visste hjemmefronten? - holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet" av Marte Michelet